Hoe werken schokdempers en ophangingen in een auto?
Toegevoegd: 13-12-2022, 14:01 uur
Schokdempers zijn een belangrijk onderdeel van het veersysteem van uw auto, omdat ze de schokken absorberen wanneer u op een oneffen ondergrond rijdt. Door de schokken en trillingen van de weg goed te absorberen, zorgen de schokdempers en het veersysteem van uw auto voor een comfortabele en veilige rit voor u en uw passagiers. Daarom is het cruciaal dat u weet hoe u moet letten op tekenen dat uw schokdempers versleten zijn en vervangen moeten worden.
Hoe werken schokdempers?
Een schokdemper produceert een weerstandskracht in de tegenovergestelde richting van de beweging die optreedt bij het verlengen of verkorten. Deze kracht voorkomt het voortdurend slingeren van het voertuig. Om die kracht te creëren, dwingt de schokdemper de olie binnenin te verplaatsen wanneer hij beweegt. Wanneer deze stroom door de klepgroepen binnenin loopt, ondervindt hij een weerstand waardoor de schokdemper een kracht in de tegenovergestelde richting tegen de beweging in genereert. De schokdemper warmt daarbij op en geeft deze warmte vanuit zijn lichaam af aan de externe omgeving. Met andere woorden, de schokdemper zet de door de beweging van het wiel opgewekte kinetische energie en de op de veer opgeslagen potentiële energie om in thermische energie en verbruikt zo energie.
De ophanging van de auto is de interface tussen de banden en de rijdende auto. Als de ophanging, de carrosseriebeweging en de grip van de banden kan controleren en optimaliseren en tegelijkertijd de schokken van de weg en de inbreng van de bestuurder afvlakt, gaat de auto sneller, is hij veiliger en heeft hij een betere rijkwaliteit.
Een foto van schokdempers uit autodoc.nl
Symptomen van een slechte en falende schokdemper
Hieronder staan symptomen of tekenen van een slechte en falende schokdemper in een auto:
- Trillen tijdens het rijden
- Uitwijken of duiken tijdens het remmen
- Remmen kost tijd om te activeren
- Ongelijke slijtage van de banden
- Lekkende vloeistof
- Een gescheurde bus bij een bevestigingspunt
De twee belangrijkste soorten schokdempers zijn hydraulische olie absorberen en gasgevulde schokdempers.
Hydraulische schokdempers
Een hydraulische schokdemper bestaat uit een werkende cilinder of buis, een compressiekamer met lucht en een zuigerstang die de hydraulische vloeistof (olie) geleidt. Hij levert goede prestaties op verharde wegen en onder normale rijomstandigheden, waardoor hij geschikt is voor gewone personenauto's. Op moeilijke wegen en bij langdurig agressief rijden kan de olie in de schokdemper gaan koken en bellen vormen, wat cavitatie wordt genoemd. Cavitatie zorgt ervoor dat de viscositeit van de hydraulische vloeistof verandert, waardoor de schokdemper minder goed presteert.
Schokdempers met gasvulling
Een gasgevulde schokdemper heeft dezelfde structuur als een gewone hydraulische schokdemper, maar heeft in de gaskamer stikstofgas onder druk in plaats van lucht. Het stikstofgas comprimeert de olie, wat cavitatie, schuimvorming en luchtbelvorming voorkomt en zorgt voor consistentere prestaties. Absorbers met gasdruk zijn geschikt voor zware en voertuigen, alsook voor sportwagens die wendbaar moeten sturen bij hoge snelheden.
Als u de weg meer voelt dan u zou willen, moet u misschien uw schokdempers of veerpoten vervangen. Schokdempers zijn relatief eenvoudig te vervangen, maar veerpoten zijn ingewikkelder en mogelijk gevaarlijker om te vervangen. Bovendien moet uw auto worden uitgelijnd wanneer de veerpoten worden vervangen. Nieuwe schokdempers zijn over het algemeen een minder dure reparatie dan het vervangen van veerpoten, omdat ze minder betrokken zijn en geen invloed hebben op de structurele integriteit van uw auto.
Stutten worden altijd meestal aan de voorzijde van de ophanging van een auto aangetroffen en zijn bovenaan verbonden met de carrosserie van de auto, en onderaan bevestigd aan een ophangingsarm.
Omdat schokdempers en veerpoten zoveel te maken hebben met het rijgedrag van een auto, kunnen ze worden beschouwd als kritieke veiligheidsvoorzieningen. Versleten schokdempers en veerpoten kunnen ervoor zorgen dat het gewicht van het voertuig te veel van links naar rechts en van voren naar achteren wordt verplaatst. Dit vermindert de grip van de band op de weg en de bestuurbaarheid en het remvermogen.
Er zijn verschillende belangrijke factoren die de levensduur van uw schokdempers rechtstreeks beïnvloeden, zoals uw kilometerstand, het soort wegen en terrein waarop u rijdt en zelfs uw rijstijl. Met dit in gedachten is het moeilijk om betrouwbaar aan te geven hoe lang schokdempers gemiddeld meegaan, maar volgens de meeste fabrikanten kunnen ze 5 tot 10 jaar goed functioneren voordat vervanging nodig is.
Bron van informatie:
Info over schokdempers van autodoc.nl
Informatie over schorsingen van inkoopautos.com
« Ga terug
Laatste nieuwsvideo's
30 oktober 2024
29 oktober 2024
29 oktober 2024