Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

'Rondje boule' wordt ingekort vanwege overlast

Toegevoegd: 27-11-2009, 11.54 uur
'Rondje boule' wordt ingekort vanwege overlast
Door: Roland de Jong

VLISSINGEN - De gemeente Vlissingen gaat op korte termijn actie ondernemen om de overlast van gemotoriseerd (brom)verkeer op de Boulevards aan te pakken.
 
De eerste twee maatregelen zijn inmiddels getroffen. Op de Boulevard zijn matrixborden geplaatst die de snelheid registreren. Ook wordt de intensiteit van het gemotoriseerd verkeer gemeten. De borden worden flexibel ingezet en rouleren door de stad. Hierdoor treedt er geen gewenning op en blijven bestuurders hun rijgedrag aanpassen als hun snelheid op het bord wordt getoond.
 
Controle
De politie is gevraagd om de handhaving te intensiveren. De gemeente vindt dat er meer aandacht moet komen voor de snelheid en voertuiggebreken van met name scooters en discoauto's. Daarnaast heeft de gemeente contact gezocht met Veilig Verkeer Nederland over het houden van een verkeersveiligheidactie op de Boulevards.
 
De gemeente wil ook de rijrichting op Boulevard de Ruyter aanpassen. In de huidige situatie rijdt het verkeer op de gehele Boulevard dezelfde richting (van west naar oost). Door de rijrichting op Boulevard de Ruyter om te draaien, neemt de intensiteit van het autoverkeer op dit gedeelte van de Boulevards af. Het krijgt hiermee meer een functie voor bestemmingsverkeer. Het ‘rondje Boule’ dat veel mensen rijden, wordt door deze maatregel ingekort tot aan de Coosje Buskenstraat. De maatregel geldt als proef tot en met september 2010. Na het toeristenseizoen 2010 vindt een evaluatie van de maatregel plaats.
 
Het parkeer- en stopverbod ter hoogte van het standbeeld van Michiel de Ruyter draagt bij aan de recreatieve waarde van de Boulevard. Dit gedeelte van de Boulevard is een unieke plek, die het verdient om meer bij het zogeheten flaneergebied (Bellamypark, De Ruyterplein) betrokken te worden. Om de overlast van geparkeerde voertuigen te verkleinen, worden de bestaande parkeervakken verwijderd. Bovendien wordt het fysiek onmogelijk gemaakt om bij het standbeeld te parkeren. De parkeermogelijkheid voor invaliden blijft behouden. Tijdens evenementen kan de afsluiting tijdelijk worden opgeheven, zodat bevoorrading voor bedrijven mogelijk blijft.
 
Besluit
Voordat de laatste twee maatregelen uitgevoerd kunnen worden, moet het college van Burgemeester en Wethouders een verkeersbesluit nemen. Belanghebbenden hebben zes weken de tijd om eventuele zienswijzen in te dienen. Zodra het besluit definitief is, kan gestart worden met de uitvoering. Vooralsnog wordt uitgegaan van start van de uitvoering in januari 2010.
 
Voor de middellange termijn wordt in overleg met belanghebbenden gezocht naar verkeerskundige maatregelen gericht op het vergroten van de verkeersveiligheid voor met name het langzaam verkeer. Voor de lange termijn ontwikkelt de gemeente een visie die gericht is op het vergroten van de toeristisch recreatieve functie van de Boulevard, rekeninghoudend met de zeespiegelstijging.

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Annabel (27-11-2009 om 13:47)
Jammer dat iedereen hier de dupe van wordt. Het enige wat ik nog leuk vond aan Vlissingen was de boulevard. Daar is straks ook weinig lol meer aan. Je zult mij weinig meer in Vlissingen zien. Geef mij maar Middelburg.
Jan (27-11-2009 om 13:46)
Sommige mensen reageren voordat ze lezen. Het rondje boule blijft bestaan, hij wordt alleen wat korter! Zo gaat dat in deze maatschappij, de slechte verpesten het voor de goede!
Nederlander (27-11-2009 om 13:45)
Weer een duidelijk voorbeeld van de vertruting van de overbemoeienis van de nederlandse overheid. Mischien een idee om € 0.10 cent per rondje te vragen net zo een leuk plan als de kilometertax. Nederland ga zo door
M (27-11-2009 om 13:44)
Voor mensen die tegen zijn: Zie tekst: "Belanghebbenden hebben zes weken de tijd om eventuele zienswijzen in te dienen. " Doe dat dan ook met zoveel mogelijk mensen!
Erin Minderhout (27-11-2009 om 13:32)
Laten we de automobilist maar weer iets verbieden! Laten we vooral nix doen tegen de fietsers die overal op de stoep fietsen!!! Je kan nogal lekker lopen op de boulevard zonder dat je bijna omver gereden wordt door fietsers! Bravo bestuur van de gemeente vlissingen, weer een super beslissing!
Its me (27-11-2009 om 13:30)
Leuk dan weer.. Als oud Vlissinger reed ik graag rondje boule gewoon een plekje waar ik als kind ook veel kwam straks mag dat niet meer.Zonde. Weer die disco autos en scooters ben je van geluidsoverlast af. En laat de genieters genieten
Cookie-instellingen beheren