Beduidend minder verkeersdoden
In 2009 vielen tot en met 29 december in totaal 21 slachtoffers. Dat zijn zeven slachtoffers minder dan in 2008. De cijfers lijken positief, maar het ROVZ houdt een slag om de arm. "Het lijkt een stap voorwaarts, maar de laatste jaren schommelt het aantal verkeersdoden nogal heen en weer met 23 doden in 2005, een uitschieter van 39 in 2006, 20 doden in 2007, 28 doden in 2008 en nu 21 doden in 2009", aldus een woordvoerder.
Sinds 2000 varieert het voortschrijdend gemiddelde rond 28 verkeersdoden tegen gemiddeld 45 verkeersdoden begin negentiger jaren. "Een verdere daling is met de huidige middelen blijkbaar moeilijk te realiseren. We zien dat ook bij de cijfers over de ziekenhuisopnames. Het aantal gewonden die zijn opgenomen in het ziekenhuis kende in zowel 2004 als 2005 voor het eerst sinds lange tijd een daling van zo'n 10 tot 15%. Nadien is er min of meer een stabilisatie opgetreden. Voorlopige cijfers voor 2009 (t/m oktober) geven aan dat deze stabilisatie zich zal voortzetten of dat er misschien sprake is van een lichte daling."
Het ROVZ hoopt dat de ondertekening van het Zeeuws Manifest Verkeersveiligheid door alle Zeeuwse overheden en Zeeuwse verkeersveiligheidorganisaties een verdere daling in gang kan zetten. "Alle participanten hebben met het ondertekenen de ernst en de noodzaak tot nauwere samenwerking en intensivering onderkend. Een noodzakelijke stap om de ambitie 'Op weg naar nul vermijdbare ernstige verkeersslachtoffers’ binnen bereik te brengen."
"Het jaar 2009 stond in het teken een eerste aanzet te geven voor het nieuwe beleidplan 2010-2020. Een uitdaging om voor de komende tien jaar de ambitie waar te maken om Zeeland de verkeersveiligste provincie van Nederland te maken."
2009
Opvallend in de cijfers over 2009 is volgens het ROVZ dat de daling voornamelijk plaatsvond in Zeeuws Vlaanderen (van 10 naar 4 doden). Verder bleek ongeveer de helft van de verkeersoden onder de 25 jaar te zijn. Een kwart was ouder dan 65.
De daling in het aantal slachtoffers is met name terug te vinden in het aantal dodelijke slachtoffers die als inzittende/bestuurder in een personenauto zat (13 naar 9) en de vrachtauto (van 3 naar 0). Het aandeel kwetsbare verkeersdeelnemer (fiets=6, motor=3 en voetganger=3) is in absolute zin gelijk gebleven, maar relatief gestegen van 43% naar 57%.
Zie ook:
- 30/01/2009: Voetganger omgekomen bij ongeval
- 01/02/2009: Jongen (19) omgekomen bij ongeval
- 05/03/2009: Motorrijder omgekomen bij ongeluk Rilland
- 05/03/2009: Fietser omgekomen in Sint Annaland
- 26/04/2009: Doden bij zware aanrijding in Kapelle
- 29/05/2009: Voetganger doodgereden op Deltaweg
- 01/06/2009: Man gewond bij eenzijdig ongeval
- 22/06/2009: Motorrijder komt om bij ongeval
- 06/07/2009: Dodelijk ongeval op Deltaweg
- 21/07/2009: Meisje (13) omgekomen bij ongeval
- 25/07/2009: Motorrijder (23) omgekomen bij botsing
- 18/08/2009: Bejaarde overleden na aanrijding
- 23/08/2009: Dode bij ongeval in IJzendijke
- 07/09/2009: Vrouw (66) overleden na ongeval
- 14/09/2009: Dode en zwaargewonde bij botsing N57
- 15/09/2009: Ongeval N57 eist tweede slachtoffer
- 18/10/2009: Dode bij ernstig ongeval in Axel
- 25/10/2009: Man omgekomen bij aanrijding
- 10/12/2009: Overlijden meisje (13) bevestigd
Locatie op de kaart
Laatste nieuwsvideo's
22 november 2024
21 november 2024
20 november 2024
20 november 2024
Reageer op dit bericht
Reacties
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
Eerste | Vorige | 1 | Volgende | Laatste |