Nieuw plan hulpverlening Westerschelde
In het project Samenwerken en Slagkracht hebben Provincie, Veiligheidsregio en Rijkswaterstaat in Zeeland samen met andere partners maatregelen getroffen die de bestrijding van incidenten op de Westerschelde verbeteren. Om die incidenten beter te bestrijden zal Rijkswaterstaat de beschikking krijgen over twee nieuwe patrouillevaartuigen. Vanaf die schepen kunnen hulpverleners van de Veiligheidsregio Zeeland de (coördinatie) van de hulpverlening verzorgen.
Ook de hulpdiensten zelf krijgen nieuw materieel. Het gaat om kleding en voldoende blusschuim, speciaal voor het bestrijden van maritieme incidenten. Daarbij horen wel specifiek ontwikkelde opleidingen, trainingen en oefeningen. Zeeland zal op korte termijn afspraken met België gaan maken over het beschikbaar stellen van een blusvaartuig dat in het oostelijk deel van de Westerschelde snel paraat kan zijn.
Met een bergingsmaatschappij worden nog afspraken gemaakt over de permanente beschikbaarheid van twee blusvaartuigen op het westelijke deel van Westerschelde. Om het niveau van de rampenbestrijding verder te kunnen verbeteren, wordt een Europees netwerk voor kennisuitwisseling opgezet.
In een eerder stadium van het project zijn nieuwe uitvoeringsregelingen Westerschelde en aanliggende wateren vastgesteld, zodat goed is vastgelegd welke verantwoordelijkheden overheden en hulpdiensten hebben tijdens een incident op de rivier. Daarnaast is in 2009 al een nieuwe KNRM-post bij Hansweert geopend, zodat deze organisatie ook snel op het oostelijk deel van de Westerschelde hulp kan bieden.
Volgens de provincie is er bij het vaststellen van de maatregelen uitgegaan van een scenario dat zich eens per jaar ergens in de westerse wereld voordoet: een aanvaring tussen twee schepen waarbij brand uitbreekt. De Zeeuwse hulpdiensten worden toegerust om een dergelijk incident effectief te kunnen bestrijden, zodat schade en/of letsel bij opvarenden, bewoners langs de route, milieu en economie zo veel als mogelijk kunnen worden voorkomen.
De totale incidentele kosten voor het project bedragen ruim € 6 miljoen. Het Rijk en de provincie Zeeland nemen, beide met een bijdrage van € 3,2 miljoen, de incidentele kosten van het project voor hun rekening. De Veiligheidsregio Zeeland en het havenbedrijf Zeeland Seaports nemen de structurele kosten (zes ton per jaar) voor hun rekening.
Alle maatregelen zullen de komende jaren worden doorgevoerd in het vervolgproject Deltawateren, waarin naast de Westerschelde ook alle andere Zeeuwse wateren worden betrokken. Omdat de Zeeuwse wateren niet ophouden bij de provinciegrenzen zal nauw worden samengewerkt met België en aangrenzende Veiligheidsregio's.
Aanleiding voor de nieuwe structuur is volgens de betrokken partijen dat, ondanks alle scherpe veiligheidsmaatregelen die er gelden, het toch mogelijk is dat zich incidenten voordoen. “Strandingen uit het verleden bij Bath en Hulst laten zien dat het ook mis kan gaan. Het project Samenwerken en Slagkracht is gestart nadat uit onderzoek was gebleken dat het voor de hulpverleningsdiensten niet mogelijk was om bij grotere calamiteiten effectief op te kunnen treden. Ook de afspraken met bergingsmaatschappijen worden geactualiseerd en afgestemd op de nieuwe plannen van de Veiligheidsregio.”
Zie ook:
- Dossier Westerschelde (Zeeuwseregio.nl)
Locatie op de kaart
Laatste nieuwsvideo's
21 november 2024
20 november 2024
20 november 2024
20 november 2024
Reageer op dit bericht
Reacties
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
Eerste | Vorige | 1 | Volgende | Laatste |