Geen hittecamera's bij Westerscheldetunnel
Giel van Boom van TOP/Gemeentebelangen had naar aanleiding van proeven in het buitenland met zulke camera's raadsvragen gesteld. Veel branden in tunnels ontstaan door oververhitte remmen van vrachtwagens. Vooral als zo’n vrachtwagen van een helling komt, kan er brandgevaar zijn. Om deze vrachtauto’s voor de tunnel tot staan te brengen, lopen er momenteel proeven in Duitsland met hittecamera’s.
Van Boom had aan de gemeente gevraagd of zij er niet voor voelde om ook zulke tests te houden in Zeeland. Het Terneuzense college heeft dat idee afgeketst. “In landen met aanzienlijke hoogteverschillen worden de remmen van vrachtwagens behoorlijk belast; dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het afdalen van bergen. Hierdoor is het mogelijk dat vrachtwagens met (over)verhitte remmen een tunnel inrijden met het risico dat in de tunnel problemen ontstaan. Hittecamera’s kunnen deze problemen mogelijk voorkomen door oververhitte remmen tijdig te signaleren. In onze regio is de kans dat vrachtwagens met oververhitte remmen de Westerscheldetunnel naderen klein door het ontbreken van die hoogteverschillen.”
“In de tunnel kent de weg wel een behoorlijke afdaling, maar hier is het juist van belang dat vrachtwagens niet tot stilstaan worden gebracht maar snel de tunnel verlaten. Bij de N.V. Westerscheldetunnel zijn ook geen voorbeelden bekend van vrachtwagens die in problemen komen door oververhitte remmen. Het plaatsen van hittecamera’s bij de Westerscheldetunnel zal daarom weinig toegevoegde waarde hebben. Er zullen daarom geen proeven met camera’s worden gehouden.”
Locatie op de kaart
Laatste nieuwsvideo's
07 januari 2025
07 januari 2025
06 januari 2025
06 januari 2025
Reageer op dit bericht
Reacties
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
Eerste | Vorige | 1 | Volgende | Laatste |