Door: Roland de Jong
MIDDELBURG - De politie zet het verscherpte toezicht op overlastgevende voertuigen voort. Gezien de vele klachten van het publiek en ook de eigen waarnemingen van de politie, neemt de Zeeuwse politie de komende tijd deze overlast zeer serieus. Door deze aanpak hoopt de politie de overlast te verminderen en de verkeersveiligheid te bevorderen.
De overlast en strafbare feiten worden veroorzaakt door een kleine groep bestuurders. "De verkeersterreur bestaat ondermeer uit technische mankementen, zoals onjuiste uitlaat en getinte ramen. Verder worden er straatraces op de openbare weg gehouden."
"Ook bestaat ander verkeersafwijkend gedrag zoals het niet doorrijden bij groen verkeerslicht maar wachten tot licht op geel springt en dan zo hard mogelijk wegrijden, snelheidsovertredingen en onnodig geluid veroorzaken. Deze groep bestuurders veroorzaken ook overlast op plaatsen waar zij zich verzamelen", aldus de politie.
Kentekenbewijs innemen
Bij een vermoeden dat een voertuig niet aan de technische eisen voldoet, wordt dit voertuig voor technisch onderzoek uit het verkeer genomen. Bij het constateren van een definitief technisch gebrek, wordt het kentekenbewijs ingenomen.
Buitenom een bekeuring moet de eigenaar zijn voertuig in originele staat terugbrengen en binnen 28 dagen voor nacontrole bij de politie aanbieden. "Als dit gebeurt en het voertuig is in orde bevonden, dan krijgt men het kentekenbewijs terug. Mocht dit voertuig niet voor nacontrole worden aangeboden, wordt het kentekenbewijs opgestuurd naar de Rijksdienst voor het Wegverkeer."
Tips
De politie zal zowel opvallend als onopvallend tegen deze overlast optreden. Het is bekend dat de veroorzakers zeer alert zijn op politiecontroles. Getuigen van dit verkeersterreur worden verzocht tips onmiddellijk telefonisch te melden aan de politie 0900-8844. Ook kan anoniem gebeld worden naar 0800-7000.
De eerste controles hebben inmiddels plaatsgevonden waarbij diverse bekeuringen zijn uitgedeeld en voertuigen uit het verkeer zijn genomen. Veel meer controles zullen volgen.
Reageer op dit bericht
Reacties
Nieuwe reactie plaatsen:
Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
Rob (16-6-2011 om 14:41)
Maar goed er is altijd een kleine groep die het verneukt voor de rest. Want de gasten met hun 200 euro aftrap bak verpesten het voor de genen met de show auto´s die er duizenden euro´s insteken.
Rob (16-6-2011 om 14:41)
Ik snap niet wat mensen hier op civic's lopen te ***. Civic met originele in en uitlaat zijn zeer stil. Want als ik hier meestal iets te hard zie rijden zijn het golfjes 2 die al 3x op de sloop hadden moeten liggen.
DR-0118- (14-4-2011 om 21:21)
Mijn woord is wet.. ze weten het allemaal beter. maar als je tegen spraak hebt weten ze het allemaal niet.
sommige mensen zijn oud geboren. weten niet meer wat leuk is en als je je zelf kapot rijd dat je eigen probleem toch?? vind ik wel..
pas maar op mensen want ze naaien iedereen. bijna Mei dus
DR-0118- (14-4-2011 om 21:20)
Wat een gezeik allemaal. ik ben z.dag aangehouden omdat een maat van me teveel geluid maakte. en mijn golf 4 met oranje velgen:) moest ook mee. jah je véering van je auto is niet goed. waarom niet... jah gewoon.. hij is telaag Dus dat is mijn probleen
Jo<0118* (12-4-2011 om 20:13)
Laten we hier ook de voetbal wet op aanpassen...
wat een gel*l zeg , geniet van het leven en let niet op anderen als je auto niet sneller weg is bij de stoplicht dan de v-tecjes en gti-tjes.als ze een ander niet in gevaar brengen is er toch niks aan de hand...en iedereen trapt het gas wel eens open
Verkeerskundige (12-4-2011 om 14:12)
@ Cas;
Het is natuurlijk grote onzin dat hard geluid van de auto veiliger is voor het overige verkeer. Anders had Euro NCAP dit vast wel meegenomen in hun onderzoek. Hetzelfde met spoilers, dat genereert echt geen downforce op een personenauto, je Cw waarde stijgt er eerder van.