Ladinginformatie klopt meestal
RILLAND - Bij één op de tien containerschepen die eind oktober op de corridor Rotterdam-Antwerpen is gecontroleerd klopte de ladingdocumentatie niet. Dat meldt de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).
Uit het zogenoemde Informatie en Volgsysteem (IVS) heeft de IVW in totaal 25 schepen geselecteerd waarbij de verplichte melding van gevaarlijke stoffen met de feitelijke lading aan boord van het schip werden vergeleken.
De handhavingsdiensten hebben uiteindelijk tien schepen bezocht en varend geïnspecteerd. Dit gebeurde vanaf patrouillevaartuigen van het KLPD en RWS. Het aantal containerschepen dat het Schelde Rijnkanaal tijdens de tweedaagse handhavingsactie passeerde, was opvallend laag. Ook werden er veel lege containers vervoerd. Tijdens de handhavingsactie heeft de IVW een schip van een convenantpartner ongehinderd laten doorvaren.
Bij slechts één van de tien fysiek gecontroleerde schepen constateerde de inspectie overtredingen. Bij dit schip klopte de ladingdocumentatie niet van een container met gevaarlijke stoffen zodat bij calamiteiten hulpverleners niet weten welke lading aan boord is.
Ook was er een aanwezige afvalcontainer niet gemeld. Deze container is in Antwerpen in samenwerking met de lokale autoriteiten na lossing verder geïnspecteerd. Uit dit onderzoek bleek dat de afvalcontainer volgens de regels werd vervoerd.
De gezamenlijke diensten controleerden tijdens de actie op de aanwezigheid van de voorgeschreven ladinginformatie bij het vervoer van gevaarlijke stoffen en afvalstoffen. Tevens werd gecontroleerd of de schippers de verplichte meldingen aan het IVS hebben gedaan. Schepen met gevaarlijke stoffen zijn verplicht te melden welke lading gevaarlijke stoffen aan boord is.
De controle werd uitgevoerd in samenwerking met Rijkswaterstaat (RWS) en het Korps landelijke politiediensten (KLPD).
Zie ook:
- Controles containerbinnenvaart (27-10-2011)
Locatie op de kaart
Laatste nieuwsvideo's
22 november 2024
21 november 2024
20 november 2024
20 november 2024