'Fataal bedrijfsongeluk te voorkomen'
Donderdag stonden de twee mannen voor het hekje van de rechtbank in Middelburg en hoorden zij elke een taakstraf van tachtig uur voor 'dood door schuld' en 'het vernietigen van een vaartuig met de dood als gevolg tegen zich eisen'.
De duwboot met twee pontons met daarop drie buizen met een gewicht van 1268 ton lag in de Van Cittershaven in Vlissingen-Oost om daar door Heerema te worden gelost. Volgens het ballast- en losplan zou tijdens het takelen de ballasttanks moeten worden gevuld, om de pontons in balans te houden.
Door vooraf al de ballasttanks aan één zijde te vullen kon minstens een uur tijd worden bespaard. "Maar dan moesten ze wel bij de pompen blijven en de boel goed in de gaten houden", zo had een collega-schipper verteld. Wat ballasten precies inhield en waarom dat moest wisten de schippers met ruime ervaring overigens niet.
Ze zetten de pompen aan en vertrokken. Toen ze terugliepen zagen ze dat de pontons vervaarlijk scheef hingen en dat het fout dreigde te gaan. Het lukte ze nog om één pomp uit te schakelen, maar bij een tweede ballastpomp lukte dat al niet meer. Het ponton kapseisde, de lading rolde eraf en het ponton maakte een wilde beweging waardoor de stuurman overboord viel. Zijn stoffelijk overschot werd later die dag met behulp van sonar geborgen.
Uitspraak 1 december.
Zie ook:
- Lichaam vermiste man gevonden (07-09-2009)
Locatie op de kaart
Laatste nieuwsvideo's
28 november 2024
27 november 2024
Reageer op dit bericht
Reacties
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
Eerste | Vorige | 1 | Volgende | Laatste |