Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
44 files van totaal 173 km

Politie neemt digitale meldingen aan

Toegevoegd: 17-01-2012, 17.48 uur
Door: Roland de Jong

MIDDELBURG - De politie Zeeland is gestart met een pilot waarin medewerkers van het servicecentrum berichten die aan het twitteraccount @politiezld worden verstuurd uitlezen en waar mogelijk beantwoorden. Daarmee is Politie Zeeland één van de eerste politiekorpsen die Twitter op deze manier in het werk-proces heeft ingebed.

Het servicecentrum is verantwoordelijk voor de beantwoording van het telefoonnummer 0900 - 8844 en voor de beantwoording van e-mails die aan Politie Zeeland worden verzonden.

Omdat het servicecentrum de vraagbaak is voor het Zeeuwse korps, de plaats waar burgers met hun vragen aan Politie Zeeland terecht kunnen, is dit ook de plaats waar reacties en meldingen via Twitter moeten binnenkomen en kunnen worden uitgezet in verdere processen.

Via Twitter kunnen burgers reageren op berichtgeving, vragen stellen aan Politie Zeeland en melding maken van overlast of zaken die opvallen en die voor de Politie van belang kunnen zijn. Voor urgente zaken kunnen mensen het beste contact opnemen via 0900-8844 of 112 (heterdaad). Het is niet mogelijk om via Twitter aangifte te doen.

Twitter wordt sinds ongeveer een jaar actief ingezet in communicatie bij incidenten, voor opsporingsberichtgeving en bijvoorbeeld voor het verzenden van preventietips. Het Twitter-account van Politie Zeeland heeft inmiddels bijna 8.000 volgers en dit aantal groeit nog dagelijks.

Met het groeiende aantal volgers neemt ook het aantal vragen, opmerkingen en meldingen toe die mensen aan de politie doorgeven via Twitter. "Tot nu toe was de verwerking van de berichten, die via Twitter binnenkwamen, niet ingebed in de procedures. Door Twitter onder te brengen bij het servicecentrum hopen we nog beter aan te sluiten op de wensen op het gebied van bereikbaarheid in de huidige tijd", aldus de politie.

De proef loopt voorlopig tot 1 mei en wordt dan geëvalueerd.

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
S.Holmes (18-1-2012 om 21:33)
Tom, jij schrijft dat Paul het volgens jou niet begrijpt. Maar heb jij het bericht van Paul wel goed gelezen ? Het lijkt er op dat jij hem niet goed begrepen hebt. Ik lees uit zijn bericht dat hij het juist ook geen goed plan vindt.
VdVonck (18-1-2012 om 17:53)
Ik sluit me aan bij de mening van NIcole. Twitter is niets meer dan de zoveelste hype. Dit was ook zo met Hyves, ieder bedrijf ging naar Hyves.. Nu stapt iedereen over op Facebook. Tevens liggen er plannen om kosten te gaan rekenen voor een Tweet. Dan is het helemaal snel klaar denk ik.
Tom (18-1-2012 om 15:48)
@ Paul: ik geloof niet dat jij het begrijpt... Mij lijkt het geen goed plan en is het toch beter om meldingen persoonlijk (telefonisch of aan het burau) te doen!
Paul (18-1-2012 om 12:22)
Hebben deze lui al niet genoeg gegevens van ons,het begint hier langzamerhand een politiestaat te worden,en hoe zit dat met onze priveleven,voordat je het weet staan de boys in blue voor de deur voor weet ik veel wat je zegt op twitter,facebook,hyves e.d.Een regelrechte inbreuk op de burger!
Nicole (17-1-2012 om 22:15)
Vind het wel raar dat je niet kan smsen naar de politie als je hulp nodig hebt maar nu dus wel kan twitteren. Iedereen heeft sms en een paar duizend mensen maar zitten dus op die politie twitter.
Dolblij (17-1-2012 om 20:30)
Super! Dat is denk ik iets laagdrempeliger om overlast e.d. te melden dan dat je moet bellen. Hopelijk is het een blijvertje
Cookie-instellingen beheren