Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Reparatie brug zeesluis is miljoenenklus

Toegevoegd: 27-02-2006, 08.59 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
TERNEUZEN - De Meetdienst van Rijkswaterstaat begint vandaag een onderzoek naar de staat van de noord brug van de Terneuzense zeesluis. De brug raakte zaterdag zwaarbeschadigd bij een aanvaring door een Zweeds ro-ro-schip. „Met het blote oog is waar te nemen dat één hoofdligger aan flarden is gevaren en de tweede hoofdligger is ontzet“ zegt W. Vinke, hoofd waterdistrict Westerschelde van Rijkswaterstaat. „Bovendien zijn er drie dwarsbalken verbogen en is er nog wat andere averij. De Meetdienst moet vaststellen hoever de brug uit het lood staat. Zodra het schaderapport op tafel ligt, kunnen we het reparatiewerk aanbesteden. Daarvoor zal de brug vermoedelijk weggetakeld moeten worden door drijvende bokken. Het gaat in ieder geval om een miljoenenklus.“

Gisteren werden met twee grote mobiele kranen tuidraden aangebracht aan de opstaande klep van de geramde basculebrug. Vinke: „Dat is gedaan om de brug stabiel te houden bij de voorspelde stormachtige wind van de komende dagen.“ Er zijn ook andere beschermende voorzieningen getroffen (stuttende zandbakken).

Waterstaat en de gemeente Terneuzen bekijken vandaag welke aanvullende maatregelen nodig zijn om een verkeersinfarct te voorkomen. Gisteren al werd besloten de zuidbrug tijdens spitsuren (van 7.40 tot 8.00 uur en van 16.40 tot 17.00 uur) beschikbaar te houden voor het wegverkeer, met het oog op het verkeer van en naar chemiegigant Dow Benelux. Er wordt verder overwogen bij Dow aangepaste werktijden te bepleiten.

Soelaas
Op verschillende strategische plaatsen, onder meer bij de Westerscheldetunnel, zijn mobiele aanwijzingsborden geplaatst, die automobilisten verwijzen naar de alternatieve route via de kanaalbrug bij Sluiskil.Of dat soelaas biedt is de vraag, want ook die brug zorgt dagelijks voor lange files.

Maatregelen
Nadat in het verleden (1978 en 1982) twee autocarriers de sluisbruggen ramden, trof Rijkswaterstaat ingrijpende maatregelen om herhaling te voorkomen. Hoogliggende autoboten en ro-ro-schepen mogen sindsdien niet schutten bij meer dan windkracht zeven, ze moeten gebruikmaken van een bufferponton, die de schepen uit de buurt van de bruggen houdt en sleepbootassistentie is verplicht.

Zaterdag, op het moment dat de Tor Flandria de sluis invoer, werd windkracht zes tot zeven gemeten, met windstoten. Of dat de botsing heeft veroorzaakt wordt nog onderzocht.Files

Voor havenschepen D. Termont van Gent was de aanvaring het zoveelste bewijs dat er vaart moet worden gezet achter de bouw van een nieuwe, grotere en vooral minder kwetsbare zeesluis. Vinke: „Ja, los van zo’n aanvaring vergt het onderhoud van de zeesluis steeds meer aandacht en vooral geld. We pompen er jaarlijks al vele miljoenen in en dat wordt alleen maar meer.“

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Cookie-instellingen beheren