CAS zonder incidenten verlopen
De politie-inzet werd gecoördineerd door een staf grootschalig en bijzondere optreden, welke zich vooral bezighield met de effecten van zo'n groot evenement. Denk hierbij aan de verkeersstromen en mogelijke openbare orde problemen.
De politiemensen in de buurt van het evenemententerrein werden ter plaatse gebriefd en aangestuurd. Op het festivalterrein was een operationeel overleg met andere overheidsdiensten, te weten brandweer, geneeskundige hulpverleningsorganisatie en gemeente Schouwen-Duiveland.
Crisiscommunicatieteam Politie
De politie Zeeland werd ondersteund door enkele analisten van het Crisiscommunicatieteam Politie, welke voortdurend rapporteerden over veiligheidsgerelateerde onderwerpen. Denk hierbij aan verkeersbelemmeringen in Zuid-West Nederland, sfeerbeeld op het festivalterrein en mogelijke verstoringen van de openbare orde. Zo kwamen uit de analyse twee verkeersknelpunten op Goerree-Overflakkee naar voren, waar door de wegbeheerder vroegtijdig kon worden ingespeeld. Ook kwam uit de analyse naar voren dat de sfeer op het festivalterrein goed was, ondanks wat regen.
Het was de eerste keer dat dit communicatieteam werd ingezet. Sinds maart van dit jaar beschikt de Nederlandse politie over dit team. Het tweedaagse festival verliep volgens planning. De politie was niet op het evenemententerrein aanwezig, deze taak was bij beveiligingsdiensten weggelegd. In de omgeving van het terrein waren politiemensen vooral bezig met toezicht en hulpvragen. De politie was in verschillende vormen aanwezig, van biker tot boot en van politie te paard als natuurlijk ook op de motor.
Specifiek Twitterkanaal
De politie Zeeland zette voor het eerst een specifiek Twitterkanaal in. Er is voor dit kanaal gekozen omdat bleek dat de berichtgeving over Concert at SEA in de (social) media, vooral via dit communicatiemiddel verliep. Belangrijkste reden was om actief contact met bezoekers te leggen door hen te informeren, preventietips te geven en interactie te voeren. In tien dagen groeide het twitteraccount van de politie tot 600 volgers.
De reacties van de volgers waren positief. Vele vragen werden beantwoord en contacten gelegd. Het servicecentrum kon merken dat er via de telefoon beduidend minder vragen werden gesteld.
Locatie op de kaart
Laatste nieuwsvideo's
23 november 2024
22 november 2024
22 november 2024
21 november 2024