Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
2 files van totaal 4 km

Schip vastgelopen Terneuzen, GRIP 2

Toegevoegd: 12-12-2014, 14.33 uur - Update: 15-12-2014, 14.29 uur
Door: Roland de Jong

MIDDELBURG - De Zeeuwse hulpdiensten hebben vrijdagmiddag GRIP 2 afgekondigd voor een schip dat in problemen is geraakt nabij Terneuzen. Rond 16.05 uur lukte het om het schip te verplaatsen.

Ter hoogte van de Middelplaat nabij het dorpje Griete aan de Westerschelde is rond 14.25 uur een containerschip vastgelopen. Het gaat om de MSC Rachele. Dit schip is 334 meter lang en 42 meter breed. Het vaart onder Panamese vlag en was onderweg naar Antwerpen. Onder andere de sleepboten Multratug 22, Gent, Union 5, Evergem, Union Emerald, Multratug 6, Multratug 26 en Braakman zijn ter plekke. 

De Veiligheidsregio Zeeland liet rond 15.25 uur weten dat de situatie nog niet helemaal duidelijk was: "Het schip is op een zandplaat gevaren en zit vast voor de ingang van Terneuzen. Op dit moment wordt onderzocht wat de gevolgen zijn. In elk geval is de scheepvaart richting Antwerpen voor groot verkeer gestremd." Het schip liep vast tijens opkomend tij. Rond 16.05 uur slaagden de sleepboten er in om de MSC Rachele een stuk achteruit te trekken.

GRIP staat voor Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure. Een GRIP2-situatie houdt in dat het incident effect heeft of kan hebben op de omgeving. Bij een GRIP 2 wordt een Operationeel Team (OT) ingesteld waarbij de Operationele Leider van één van de aanwezige hulpdiensten de leiding neemt over alle aanwezige disciplines.

Foto's

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
k (15-12-2014 om 12:44)
vreemd, het gaat hier om een lijndienst, de kapitein zou hier toch de vaarweg moeten kennen
Jan B (12-12-2014 om 23:20)
Marcel. Het spul wat jij opnoemt wordt vervoerd onder zeer strenge voorschriften. Hierbij komt dat deze in een waterdichte container worden vervoerd. Je kan het natuurlijk ook overdrijven.
Marcel (12-12-2014 om 17:59)
Als er bv eens 36.000 liter uranium hexafluoride (of een ander vies goedje) in een tanktainer over boord kiepert in de westerschelde piep je wel anders Jan B. Op naar de nieuwjaarsduik
piet (12-12-2014 om 15:50)
Grote scheepvaart richting antwerpen gestremd kunnen ze vandaag alvast beginnen met de staking in antwerpen.vraag me alleen af hoe lang het weer gaat duren voordat de veiligheidsregio weet wat er aan boord is en waar het staat .
Jan B (12-12-2014 om 15:44)
Moet niet gekker worden! Grip 2 voor een container schip. Als het nou een gas of olietanker zou zijn. Wat een overdreven gedoe! sleepboten erbij en alles is onder controle.
pietpiraat (12-12-2014 om 15:06)
Dat wil wel zeilen hoor, zo n lap containerschip!
Cookie-instellingen beheren