Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
1 file van totaal 2 km

Fors meer doden in Zeeuws verkeer

Toegevoegd: 17-12-2014, 13.34 uur
Door: Roland de Jong

MIDDELBURG - Het Zeeuwse verkeer heeft in 2014 tot en met 15 december het leven geëist van 29 mensen. Dit is een forse stijging ten opzichte van de voorgaande jaren maar er zijn geen duidelijke aanwijsbare oorzaken voor de stijging van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers. Dat zegt het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ).

De ongevallen (ook die met dodelijke afloop) vonden verspreid over de provincie en de verschillende vervoerswijzen plaats. Landelijk is het aantal ernstige verkeersslachtoffers in 2013 gedaald van 19.500 in 2012 naar 18.800 in 2013. Een daling van 3,6%. Op dit moment zijn er (nog) geen Zeeuwse cijfers van ernstige verkeersgewonden bekend.

In 2014 (t/m 15 december) vonden 26 dodelijke ongevallen plaats waarbij 29 mensen om het leven zijn gekomen. Ter vergelijking: in 2013 vonden 16 dodelijke ongevallen plaats waarbij 18 mensen om het leven zijn gekomen. De toename vindt vooral plaats bij personenauto's (van 9 naar 14 dodelijke slachtoffers), motoren (van 0 naar 3 dodelijke slachtoffers) en fietsen (van 4 naar 6 dodelijke slachtoffers).

De meeste ongevallen vinden plaats buiten de bebouwde kom op 60- en 80-km/uur wegen. In 2014 zaten de slachtoffers vooral in de leeftijdsgroepen 30-40 jaar en 50-60 jaar. In 2013 waren dat de leeftijdsgroepen 20-30 jaar en 40-50 jaar. Omdat het om relatief kleine aantallen dodelijke verkeersslachtoffers gaat, kunnen statistische conclusies moeilijk getrokken worden.

Om de oorzaken van de verkeersongevallen duidelijker in beeld te krijgen, onderzoekt het ROVZ komend jaar alle letselongevallen die in 2014 in Zeeland hebben plaatsgevonden. Daarnaast analyseert het ROVZ de fietsongevallen op basis van de gegevens uit het Letsel Informatie Systeem (LIS) van ziekenhuizen. Het ROVZ: "Twee van de drie ziekenhuizen in de provincie Zeeland registreren ongevallen in het LIS. Het ziekenhuis in Zeeuws-Vlaanderen wordt ook benaderd om mee te doen."

Bermongevallen
In 2011 is onderzoek gedaan naar bermongevallen in Zeeland. Daaruit bleek dat te hoge snelheid, afleiding en de inrichting van de weg en de directe omgeving een rol spelen. De wegbeheerders binnen de provincie zijn druk bezig om de wegen zo duurzaam veilig mogelijk in te richten om het aantal bermongevallen te verminderen. Daarnaast start het ROVZ in samenwerking met de politie in 2015 een grote actie tegen afleiding in het verkeer.

Verder werken het ROVZ, politie en wegbeheerders in 2015 nauw samen om het aantal fietsongevallen terug te dringen. Het diepteondezoek naar fietsongevallen onder 50 plussers uit 2014 geeft hier oplossingsrichtingen voor., Onder andere bewustwordingscampagnes op het gebied van het kiezen van een veilige fiets en de juiste beschermingsmiddelen, het veilig gebruik van E-bike en het beperken van afleiding op de fiets.

Zie ook:
- Nieuwsdossier 'Dodelijke ongelukken in Zeeland'

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
P. (17-12-2014 om 22:21)
Waarschijnlijk vanwege die kettingbotsing dit jaar op de a58.
Astrid (17-12-2014 om 21:06)
Ik woon ook buiten de bebouwde kom en ik heb een hond die kan je 's morgens en 's avonds met goed fatsoen niet uitlaten omdat ze soms als een gek langs je heen rijden en niet omdat ze me niet zien want heb een geel vest en een zaklantaarn aan maar omdat ze zo had mogelijk langs je heen willen rijden denk ik wel eens . Ik denk wel eens wanneer valt hier de 1e dode op de weg. Je houdt je hart vast soms want er wonen hier ook mensen met kinderen.
john (17-12-2014 om 20:21)
In de eerste plaats moet duidelijk zijn dat de wegen nooit onveilig zijn. De weggebruiker moet zich ten alle tijden aanpassen aan welke situatie dan ook. Men is tegenwoordig met allerlei dingen bezig in het verkeer behalve met het verkeer zelf.Ik pleit voor een herexamen zowel theoretisch als praktisch en wel na 25 jaar, om alles weer eens op te frissen en up to date te zijn.
J.B (17-12-2014 om 19:21)
Ik leef mee met de overleden personen,maar vraag mij heel vaak af hoe ongelukken veroorzaakt worden ;op een rechte weg,alleen op de weg,plotselinge manoevre's? Zelf rijd ik meer dan 60000 km per jaar op alle tijdstippen ,en zie zeker 1 op 10 autobestuurders NIET handsfree bellen. Ook afspraken agenda's op het stuur,opmaken in de spiegel aan 120. Het is gewoon een wonder dat er niet meer vallen. Na het halen van het rijbewijs ,is rijden niet meer de hoofdtaak achter het stuur?
helene (17-12-2014 om 18:27)
vergeet de donkere wegen niet te vermelden . mensen die in het donker niet durven rijden blijven thuis , maar als je naar je werk moet dan moet je wel . het is een feit dat in zeeuws vlaanderen de wegen zo goed als niet verlicht zijn . je rjjd altijd zo de donkerte in . een flauwe bocht in de weg word in het donker te laat op gemerkt . het is fijn om in belgie op de verlichte wegen te rijden .
Arie (17-12-2014 om 18:16)
@cerebrus Te dicht op elkaar rijden is vaak een gevolg van getreuzel vooraan, wisselende snelheden waardoor een harmonica effect ontstaat. Als iedereen gewoon 80 reed waar het mocht zouden er toch evht minder ongelukken gebeuren dan als er de hele tijd 65 a 75 wordt gereden waar je 80 mag. DAAR zou de provincie nu eens wat aan moeten doen, de bewustwording bijbrengen van de gevolgen van treuzelen en onduidelijk rijden.
Cookie-instellingen beheren