Door: Roland de Jong
AXEL - In buurtschap Magrette tussen Terneuzen en Axel start binnenkort een campagne om de snelheid van verkeersdeelnemers omlaag te brengen. Het gaat om de provinciale actie 'Bedankt dat je langzamer rijdt!' die ook op andere locaties wordt gehouden.
De doelstelling van de snelheidscampagne is dat de gemiddelde snelheid met 5 km/uur daalt en het aantal grove snelheidsovertredingen (meer dan 10 km/uur boven de limiet) met 10% daalt ten opzichte van de situatie voorafgaand aan de campagne. “In dat geval is er sprake van een merkbaar effect op de verkeersveiligheid van alle weggebruikers”, aldus de provincie Zeeland.
Snelheidsmetingen laten volgens een woordvoerder zien dat driekwart van de bestuurders in Magrette de snelheidslimiet van 30km/uur overschrijdt. “23% van de bestuurders rijdt zelfs harder dan 40 km/uur. Buiten de bebouwde kom wordt de snelheidslimiet van 60 km/uur overschreden door 67% van de bestuurders, waarbij 27% harder rijdt dan 70 km/uur.”
Volgens de provincie zorgt het gedrag van de weggebruikers voor verkeersonveilige situaties in en rondom Magrette. Saillant detail is dat volgens de provincie bijna 90% van de bestuurders wel degelijk kennis heeft van de geldende snelheidslimiet. Dat het toch misgaat komt volgens de provincie omdat mensen vaak onbewust te hard rijden. “Het gaat in Magrette om ongeveer de helft van de bestuurders. We proberen met de campagne dit onbewuste gedrag op een positieve manier te beïnvloeden.”
De nieuwe snelheidscampagne start halverwege deze maand. Bewoners zullen de straat aankleden met lantaarnpaalborden, spandoeken en vlaggen met daarop de boodschap 'Bedankt dat je langzamer rijdt!'. Daarnaast worden kliko's voorzien van 30km stickers en worden krijtuitingen aangebracht op de weg. “Deze middelen herinneren de weggebruikers op een positieve manier aan de geldende snelheidslimiet van 30 km/uur”, aldus de provincie. De politie zal tijdens de campagneperiode ook regelmatig gaan controleren.
De campagne loopt tot eind mei.
Reageer op dit bericht
Reacties
Nieuwe reactie plaatsen:
Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
Jos (8-3-2016 om 16:23)
Dat is dan ook geen plaats voor een zone 30. Weer een typisch voorbeeld van bewoners die voor hun deur de snelheid laag willen houden op een weg die meer toelaat. Wat is de volgende stap? Uitstappen en de auto door de bebouwde kom duwen.om snelheid en geluid laag te houden...
Bezorgd (8-3-2016 om 15:32)
Ik vraag me echt af of zo 30km-zone wel veiliger is dan de gewone 50km van vroeger.
Als ik op de Magrette 30 km rijd , word ik vaak ingehaald door mensen die dit niet kunnen opbrengen , dit leidt tot vaak gevaarlijke situaties bij die inhaalkunsten.
Gewoon 50km lijkt mij het best en natuurlijk zachter als de situatie daarom vraagt, kwestie van gezond verstand. Mij is ook opgevallen dat mensen zich bij 30 km gaan vervelen en minder gaan opletten of andere dingen gaan doen, in spiegeltje kijken , haar kammen ed. Ik ben geen pleiter voor harder rijden , maar voor veiliger, zowel voor de weggebruiker als voor de bewoners van dit buurtschap
f (8-3-2016 om 15:26)
Totaal uit zn verband gerukt die snelheidsbeperkingen... Kan er mij iemand het rapport laten zien met alle snelheidsgerelateerde ongevallen in en om Magrette vóór dat het een 30 km/h zone werd? Nee he, want die waren er nl helemaal niet... Zoals in alle wijken/buurtschappen zal ook hier het gros van de overtredingen wel begaan worden door de bewoners zelf...Inderdaad degenen die het hardst klagen dat er zo gescheurd wordt in hun wijkje..
Losers.
mvg,f
Piet (8-3-2016 om 15:18)
Ze zouden beter de tractaat weg ,afslag Terneuzen beter verlichten...
H.F.M. Reuling (8-3-2016 om 15:04)
Het project de ruit is niets anders dan een autootje pesten project geweest, waarvan dit een uitvloeisel van is. We worden op deze manier gedwongen via de grootst mogelijke omwegen van A naar B te rijden. Time is money en ook om meer te kunnen doen met je schaarse vrije tijd. In het beleid welke weg 60 of 80Km/h is, heerst een willekeur die door ambtenaren bepaald worden en zonder "echte" inspraak van gebruikers in de ruimste zin des woord. Gebruikers worden afgewimpeld met " U bent geen belanghebbende!" Dit is politiek van gesettelde ambtenaren. Dus het Amerikaanse systeem van als er een andere regering/gemeenteraad/ provinciaal bestuur komt, dan ook gelijk ambtenaren zou veel in dit soort gevallen verbeteren.
batterij (8-3-2016 om 13:56)
Goede zaak! Prima samenwerking tussen bewoners en instanties. Dit bereik je alleen door er samen voor te gaan. Nu ook nog op andere plaatsen. Niets is irritanter dan iedere morgen gewekt te worden door een stelletje mallooten dat het nodig vindt heel veel harder te rijden dan toegestaan. De veiligheid van de bewoners is in het geding.