Door: Roland de Jong
MIDDELBURG - Het aantal automobilisten dat in de afgelopen vijf jaar omkwam bij verkeersongevallen was relatief hoog in Drenthe en Zeeland. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag heeft gepubliceerd.
Het absolutie aantal automobilisten dat in onze provincie om het leven kwam was met 41 in de periode 2012-2016 op Flevoland (20) na het laagste. Het CBS heeft echter ook gekeken naar de afstanden die per provincie worden gereden. Wanneer hiermee rekening wordt gehouden scoort Zeeland opeens helemaal niet zo goed meer. Volgens het CBS is het aantal verkeersdoden onder automobilisten in dat geval in Drenthe en Zeeland naar verhouding het hoogst.
Uit de cijfers van het CBS blijkt verder dat afgelopen jaar het percentage verongelukte weggebruikers het grootst was in de leeftijdsgroepen 18 tot 25 jaar en 75 jaar en ouder. In de spitstijden tussen zeven en negen uur ’s ochtends en tussen vier en zes uur ‘s middags komen per uur de meeste automobilisten om bij een ongeluk. Wanneer rekening wordt gehouden met het aantal gereden kilometers is echter het risico op een dodelijk ongeluk 's nachts het hoogst.
2017
Volgens het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) vielen tot nu toe zes doden in het Zeeuwse verkeer: vier automobilisten, één motorrijder en een wielrenner. Het ROVZ heeft in haar overzicht de fatale botsing tussen een personenauto en een vrachtwagen op de A58 bij Kapelle en het overlijden van een kindje na een ongeluk op de Deltaweg bij Goes weggelaten.
Reageer op dit bericht
Reacties
Nieuwe reactie plaatsen:
Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
Peter quack (2-5-2017 om 19:08)
Hou toch op met deze nonsens. Allereerst is het vreselijk erg als je al door een verkeersongeval om het leven komt en voor de nabestaande. Zelf ben ik ook wel eens aangereden en in het ziekenhuis terecht gekomen. Ja kan gebeuren. Was het opzet? Nee. Dus ook erg voor de veroorzaker. Maar er zijn nu 32 gesubsidieerde instanties met verkeersveiligheid. Die preken allemaal voor baanbehoud, subsidie behoud en slaan de plank volledig mis. Want ja de een onderzoekt het zo de andere weer anders en als je maar hard genoeg roept dat het extreem slecht is hou je elkaar wel bezig. Dus ik wil slechts 1 instantie die. Iet doorslaat want ook dat is het geval geworden. Mensen zijn regelmoe geworden. En als je doorslaat gaat het fout.
kees (2-5-2017 om 19:04)
Het moet zo geregeld worden dat mobieltjes in de auto niet meer werken. Ook niet op de achterbank voor alle zekerheid. Ook niet met navigatie dan koopt men maar een los navigatie systeem voor een kleine 100 euro. Kan je veel beter op kijken ook
f (2-5-2017 om 13:46)
@antigsm: Amen! Moet volgens mij een koud kunstje zijn om auto's immobiel te maken op het moment dat de bestuurder de smartphone tóch bediend tijdens rijden> harder dan stapvoets.
Allerlei andere sensoren (bv deuren op slot als anticarjack boven 15km/h, sensoren in de stoel voor het wel of niet activeren van de airbag) kunnen mi makkelijk gelinkt worden via smartphone zodanig dat de auto zelf ermee ophoudt zodra de gsm bediend wordt... Wellicht met uitzondering van navigatie app's.
Van mij mag t vandaag nog ingevoerd worden, ik zie teveel kneuzen rondom me onderweg...
mvg,f
Zeeuwse showride (2-5-2017 om 11:36)
Vraag aan het ROVZ. Waarom zijn die 2 gevallen niet meegeteld in het overzicht??
AntiGSM (2-5-2017 om 11:23)
Er wordt enorm knudde gereden tegenwoordig, bijna niemand geeft fatsoenlijk richting aan (wat niet alleen hinderlijk is maar ook heel gevaarlijk!) en dit geld voor fietsers en automobilisten. Verder is het gebruik van smartphone achter het stuur een levensgevaarlijke ontwikkeling, er wordt niet of nauwelijks gehandhaafd, het is nog steeds niet verboden op de fiets dus hier laten we echt steken vallen. Dagelijks zie ik ze bezig de sluipmoordenaars van het verkeer. Het moet gewoon onmogelijk worden gemaakt om te gebruiken in de auto. De roep van velen is er, alleen wordt er nauwelijks iets aan gedaan!
Eerste |
Vorige |
|
1 |
|
Volgende |
Laatste |