Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
7 files van totaal 23 km

Wagon kantelde door gebreken aan spoor

Toegevoegd: 31-10-2018, 17.27 uur
Het spoor waar de ontsporing plaatsvond is inmiddels geheel vernieuwd.
Het spoor waar de ontsporing plaatsvond is inmiddels geheel vernieuwd.
© Foto: Roland de Jong / Provicom
Door: Roland de Jong

NIEUWDORP - Het ontsporen van de trein met ketelwagons vorig jaar november in Nieuwdorp was het gevolg van gebreken aan het spoor. Dat concludeert ProRail na onderzoek.

Op 27 november reed een goederentrein met in totaal twintig LPG-wagons door het Sloegebied. De trein had op dat moment een snelheid van zo'n 13 kilometer per uur. In de buurt van de Frankrijkweg liepen na een bocht meerdere wielen uit het spoor en kantelde één van de wagons. Er werd meteen groot alarm geslagen maar er bleek geen sprake te zijn van een lekkage. Ook raakte er niemand gewond.

Volgens ProRail mag en kan een ontsporing zoals die in Nieuwdorp niet zomaar voorkomen en daarom is uitgebreid onderzoek gedaan. "Een combinatie van gebreken aan het spoor hebben gezamenlijk geleid tot de ontsporing", zo laat de organisatie weten.

De houten dwarsliggers in de spoorboog waren in meer of mindere mate verweerd. "Hierdoor boden zogeheten kraagbouten in de dwarsliggers onvoldoende weerstand. Ook zaten meerdere bevestigingsmiddelen niet goed op hun plaats en/of vast en waren diverse rughellingplaten ingeslagen in het hout. De combinatie van deze gebreken leidde er toe dat de spoorstaven bij de passage van de trein uit elkaar werden gedrukt waardoor de wielen buiten de rails konden lopen", zo zegt ProRail.

Naar aanleiding van het ongeluk heeft ProRail extra inspecties uit laten voeren in de provincie. Hierbij werden echter geen vergelijkbare ongeregeldheden aangetroffen. Ook bij 240 vergelijkbare spoorbogen elders in ons land werd nergens een boog aangetroffen met vergelijkbare mankementen zoals die in Vlissingen-Oost.

Het spoor waar de ontsporing plaatsvond is inmiddels geheel vernieuwd. Daarmee is voor ProRail de kous nog niet helemaal af. Men gaat namelijk onderzoeken of het mogelijk is de spoorwijdte te laten meten onder belasting van een trein (de spoorwijdte wordt nu onbelast gemeten).

Ook moet volgens ProRail het vakmanschap van inspecteurs en aannemers worden aangescherpt zodat zij de kans op het kunnen kantelen van een spoorstaaf als gevolg van een combinatie van gebreken beter kunnen inschatten.

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
jan (2-11-2018 om 13:45)
Kan zoiets ook op het Mallard viaduct waar de A58 onderdoor loopt?
Thijs (1-11-2018 om 17:11)
Is dat het stuk spoor waar die veilige nucleair afval transporten ook overheen gaan ?
Cookie-instellingen beheren