ANWB positief over aanpak provinciale wegen
MIDDELBURG - Na een groot ANWB-onderzoek in 2014 naar de veiligheid van provinciale wegen is in onze provincie voortvarend aan de slag gegaan met het verkeersveiliger maken daarvan. De ANWB heeft de geanalyseerd wat er de afgelopen vier jaar is veranderd. Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de organisatie, is positief gestemd.
Hoewel de provinciale wegen slechts zes procent van het totale wegennet vormen, valt hier een ongeveer éénvijfde van de verkeersslachtoffers. Provinciale wegen horen daarmee tot de minst veilige wegen in Nederland. In 2014 onderzocht de ANWB daarom alle provinciale wegen middels de zogeheten EuroRAP-methodiek.
Meer dan 7.000 kilometer provinciale weg werd onderzocht waarvan zo'n 400 kilometer in Zeeland. Meer dan de helft van de Zeeuwse wegen werd vervolgens als 'onveilig' bestempeld. Bij de ANWB kwamen vervolgens bijna 200 klachten binnen over de doorgaande wegen. Meer dan 100 hiervan gingen over de N656 tussen Tholen en Sint Philipsland. Die weg is inmiddels aangepakt. Niet alleen de N656 werd aangepakt. Ook de N256 tussen Goes en Zierikzee is op de provinciale agenda gezet. Zo zijn grasbetontegels in de bermen gelegd en is er een fietspad aangelegd bij de Zandkreekdam.
Gedeputeerde Harry van der Maas: “Langs drukke provinciale wegen leggen we tegenwoordig een vrijliggend fietspad aan als dat kan. Dit deden we bijvoorbeeld ook bij de N656. Hoewel ik blij ben met het fietspad, ben ik nog niet volledig tevreden. Er is nog steeds werk aan de winkel om de Zeeuwse wegen aan te pakken. Dat is best ingrijpend en kostbaar, maar ik vind echt dat we moeten investeren in een veilige reis voor iedereen. Dat doen we door de wegen veiliger te maken, maar ook door verkeerslessen op scholen of ondersteuning van inwoners die hun buurt veiliger willen maken.”
Volgens Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de ANWB is Zeeland voortvarend aan de slag gegaan met het verkeersveiliger maken van de provinciale wegen, al dan niet in samenwerking met de gemeenten en waterschappen. Van Bruggen: “De wegen op Tholen zijn daar een goed voorbeeld van. Door de aanleg van vrijliggende fietspaden en het aanbrengen van bermverhardingen, waardoor autoverkeer niet meer in de berm weg kan zakken en een eventuele stuurfout kan corrigeren, wordt de verkeersveiligheid sterk verbeterd. Ook door de wegen zodanig in te richten dat de geldende snelheidslimiet als logisch overkomt bij de weggebruiker, wordt voorkomen dat er te snel gereden wordt.”
Locatie op de kaart
Laatste nieuwsvideo's
01 december 2024
30 november 2024
29 november 2024
29 november 2024
Reageer op dit bericht
Reacties
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
Eerste | Vorige | 1 | Volgende | Laatste |