Veilige weg tussen tol en Westerscheldetunnel
Dat advies kreeg communicatiemanager I. de Moor van de NV Westerscheldetunnel gisteren van het Platform Zeeuwse Vrouwenraad tijdens een vergadering in Biervliet. Vrouwen ervaren de wegen tussen het tolplein en de tunnel als onveilig. „Ik ben niet overdreven bang. Maar als ik met pech langs de kant zou komen te staan, zou ik alle deuren afsluiten en de dichtstbij wonende kennis bellen. Als iemand je in het donker wil komen helpen, weet je tegenwoordig toch niet zeker of hij echt wil helpen“, verwoordde een dame de gevoelens van veel van de vijftig aanwezigen.
De Moor kon zich de vrees van de dames wel voorstellen. Hun tip wordt zeker besproken, hoewel de woordvoerder van de NV Westerscheldetunnel geen concrete maatregelen durfde toe te zeggen. „Cameratoezicht is duur. Een paar praatpalen zouden misschien wel geplaatst kunnen worden. We nemen de suggesties in elk geval mee.“
Angstaanjagend
De Moor gaf - op aangeven van een vraag - toe dat de wanden van de tunnel voor sommige weggebruikers angstaanjagend kunnen overkomen. Witte tegels worden vaak gebruikt in kleinere tunnels. „Destijds is besloten de wanden hun natuurlijke kleur te laten houden. Achteraf had een wat kleurrijkere tunnelbuis misschien beter geweest. Maar ik verwacht niet dat er binnenkort een verfbeurt volgt.“
De woordvoerder meldde na de bijeenkomst blij te zijn met suggesties van de Vrouwenraad. „Vrouwen zijn een belangrijke doelgroep. Specifieke vragen of aandachtspunten nemen we dan ook uiterst serieus.“ Voorzitter L. Geluk liet alvast weten dat De Moor volgend jaar op die woorden wordt aangesproken, omdat de Zeeuwse Vrouwenraad het tunnelcentrum in 2007 met een bezoek wil vereren. Ook gedeputeerde A. Poppelaars ging serieus in op vragen van het Platform Zeeuwse Vrouwenraad. Hij benadrukte echter ook de ’eigen verantwoordelijkheid van alle verkeersdeelnemers’.
De provincie heeft, samen met andere wegbeheerders, het afgelopen decennium veel gedaan om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het ongevallencijfer daalde in eerste instantie spectaculair, maar schommelt de laatste jaren sterk. Dit jaar zijn nu al 35 dodelijke verkeersslachtoffers in de provincie te betreuren, terwijl het aantal enkele jaren terug onder de dertig zakte. De oorzaken zijn deels te verklaren door menselijke fouten en een weer stijgend aantal drankrijders. Daarnaast zet de provincie samen met Zuid-Holland en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid een diepte-onderzoek op poten naar de oorzaak van enkelvoudige ongevallen. Het onderzoek moet duidelijk maken wat er mis gaat vlak voor een ongeval. Het doorgronden van oorzaken waarom iemand de macht over het stuur verliest, moet maatregelen opleveren die de kans daarop laten dalen. Om automobilisten minder snel in de berm te laten rijden, wordt haast gemaakt met de aanleg van rammelstroken naast de rijbaan. Poppelaars: „Ook op gedeelten van rijksweg N61 worden volgend jaar stroken met doorgroeistenen aangelegd. Bij de verlegging van het tracé in 2008 of 2009 verleggen we die stroken mee.Wachten met de aanleg van bermbeveiliging vinden we onverantwoord.“
Locatie op de kaart
Laatste nieuwsvideo's
26 november 2024
24 november 2024
24 november 2024
23 november 2024