Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Watersporters zelf verantwoordelijk bij niet-spoedeisende hulp

Toegevoegd: 11-08-2020, 18.41 uur
Watersporters zelf verantwoordelijk bij niet-spoedeisende hulp
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Tim Koster

MIDDELBURG - Watersporters zijn per 17 augustus 2020 zelf verantwoordelijk om maritieme assistentie te regelen bij niet-spoedeisende hulp. Het gaat hierbij om situaties waarbij er geen acuut gevaar is voor levens en/of vaartuigen. Voorbeelden daarvan zijn motorpech en hulp bij het slepen van een vaartuig naar een haven. Bij gevaar dient de Kustwacht wel nog altijd ingeschakeld te worden.

Voorheen kon contact worden opgenomen met de Kustwacht die vervolgens automatisch reddingboten van de KNRM alarmeerde. “De vergelijking met de situatie op de weg kan gemaakt worden. Bij autopech, bel je een wegenwacht en niet het alarmnummer 112. De Kustwacht heeft een meldkamer voor noodsituaties. De watersporter is zelf verantwoordelijk voor een goede voorbereiding. Daar hoort nu dus ook de vraag bij: wat als ik pech heb? Wie bel ik dan?” licht Hoofd Operaties Edwin van der Pol toe.

Vanaf 17 augustus wordt dus een uitvraagprotocol gehanteerd wanneer de Kustwacht wordt gebeld. Op basis daarvan wordt bepaald of de hulpvraag spoedeisend is. Is dat het niet, dan wordt de hulpvrager verzocht om zelf contact op te nemen met een hulpverlener. Bij twijfel over spoedeisend of niet-spoedeisend zal altijd de KNRM gealarmeerd worden. Het kan zijn dat in eerste instantie de hulpvraag niet-spoedeisend is, maar door omstandigheden er toch een noodgeval ontstaat. Dan moet onmiddellijk de Kustwacht geïnformeerd worden zodat de noodhulp, de zogeheten ‘Search and Rescue’, direct opgestart kan worden.

Hulpvragers die niet in contact kunnen komen met een hulpverlener zullen wel nog altijd geholpen worden door de Kustwacht. De Kustwacht zal dan zelf contact opnemen met de hulpverleners waarop de hulpverleners weer contact op zullen nemen met de hulpvrager. Een lijst van (commerciële) hulpverleners die actief zijn op de Zeeuwse wateren is te vinden op de website van de Kustwacht.

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
VdVonck (12-8-2020 om 18:07)
Als ze deze regel dan ook laten gelden voor de zwakzinnige kitesurfers (veelal van buiten Zeeland) en de duikers welke het vertikken om zich te melden als ze ergens anders het water verlaten. Dan is het een grote vooruitgang! Zoals een ander opmerkte, mensen halen de gekste capriolen uit.
Mart. (12-8-2020 om 08:36)
Mensen denken te lichtvaardig over het varen met een schip. een verplicht vaarbewijs en een soort van apk voor schip en schippers is geen overbodige luxe. Twee motoren en een boegschroef en dan het voor elkaar krijgen om achterstevoren in een sluis te liggen is geen uitzondering, lijnen niet vieren zo dat de bolders bijna van dek komen, een komische film is er niets bij. Ze begrijpen niets van stroom en wind en doen maar wat, maar vergeten dat dit mensenlevens kan kosten.
erik weug (12-8-2020 om 07:25)
Er staat nergens dat de KNRM geen hulp meer verleent, alleen dat de meldingen niet meer via Rijkswaterstaat, de Kustwacht moet verlopen. Als de op de KNRM website kijkt kun je dat gewoon lezen. Ook wordt aangeraden de app op je telefoon te zetten, je kunt dan kiezen uit een noodoproep, via kustwacht of een hulp oproep via de centrale van de KNRM. Je exacte locatie wordt bij deze meldingen meegestuurd, zodat men precies weet waar je zit. Ik vind wel dat iedere watersporter donateur zou moeten zijn van de KNRM, dit kan al voor een paar euro per maand.
Louis beeke (11-8-2020 om 22:09)
Ik wil het niet direct hebben over de inzet van de KNRM, maar over de spoedeisende hulp van ambulance etc. Deze dienst is niet geheel op de hoogte van de aanmeerplaatsen van plezierboten in de gehele Delta en daarmee wil ik zeggen dat wanneer er een melding komt van een spoed geval op een boot ergens in de Delta, dat de ambulance dienst een groot probleem heeft en niet weet hoe op de plaats van onheil te komen. Zie bv een jacht wat aan de steiger ligt aan de Kabbelaarsbank aan de Grevelingen. Vraag hoe men daar komt, afgezet door een slotpaaltje e.d. Ook bij vele strandopgangen waar geen NP vlakken zijn en die met drukte bezet zijn door voertuigen. Dus gemeenten denk eens na aan de veiligheid. Dus burgemeesters aan het werk.
Hermen Mulder (11-8-2020 om 22:08)
Keurig, niet meer voor Jan-en-Alleman op pad, watersporters hebben een eigen verantwoording qua scholing. onderhoud schip, bekendheid met vaarwater etc. Voorzie in deze wel in de informatieflow qua te gebruiken communicatiekanalen in de betreffende regio's.
P (11-8-2020 om 20:31)
Kortom blijven zitten tot je in gevaar komt en dan komen ze alsnog ()
Cookie-instellingen beheren