Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Berging in brand gevlogen elektrische auto geen eenvoudige klus

Toegevoegd: 05-01-2021, 19.58 uur
Door: Roland de Jong

MIDDELBURG - Waar een 'gewone' autobrand een kwestie is van blussen en afslepen, is een brand in een elektrische auto een heel wat ingewikkeldere klus. Dat werd deze week maar weer eens bevestigd toen in Middelburg brand ontstond in een hybride Mitsubishi Outlander.

De brand in de eind 2013 gebouwde personenauto werd op Nieuwjaarsdag rond 04.45 uur ontdekt. Het voertuig stond op dat moment geparkeerd in de Gerrit van der Veenstraat. Toen de brandweer ter plekke kwam, bleek dat er brand woedde in het accupakket van het voertuig. De brandweer heeft direct geprobeerd te blussen maar het accupakket bleek opnieuw te gaan branden als het koelen werd gestopt, iets wat typisch is voor branden in elektrische voertuigen.

Omdat het bij een elektrische auto niet zomaar een kwestie is van blussen, beschikt bergingsbedrijf Kuzee sinds kort over een speciale waterdompelcontainer. En die kwam nu goed van pas. Het idee van de container is in feite simpel: Breng deze ter plekke op een dieplader, laat de container deels vollopen met water en til vervolgens de auto in de container zodat het accupakket onder water verdwijnt.

“Op deze manier kunnen de accu's langdurig worden gekoeld”, zo legt Bas Kuzee van het gelijknamige bergingsbedrijf uit. Kuzee: “Het accupakket moet bij een brand als die in Middelburg eigenlijk dagenlang worden ondergedompeld om oplaaien te voorkomen. Onze waterdompelcontainer maakt dat mogelijk want we kunnen hierin de elektrische auto veilig afvoeren met water en al.”

Omdat bij branden in accupakketten gevaarlijke stoffen vrijkomen, beschikken de bergers van Kuzee naast speciale handschoenen en pakken ook over ademluchttoestellen. Ook kan een speciaal blusraam, de zogenaamde Battery Fire Cooler, onder het voertuig worden geschoven zodat effectief bluswater tegen de accu's kan worden gespoten zodat al een eerste koeling kan plaatsvinden voordat de auto in de waterdompelcontainer wordt getakeld.

Een volle container inclusief auto weegt volgens Kuzee overigens al snel zo'n 13 ton. “We gebruiken daarom niet een standaard bergingsauto maar zetten bij dit soort incidenten zwaar materieel in. Door gebruik te maken van een zware kraan kunnen we bovendien wat meer afstand creëren, iets wat gezien de vrijkomende gassen wel verstandig is”, zo zegt Kuzee.

Als het elektrische voertuig in de bak met water is geplaatst, wordt het geheel naar het terrein van de berger gereden. “Daar laten we het een aantal dagen staan waarna we de auto uiteindelijk weer omhoog hijsen. Vervolgens wordt het voertuig op speciale balken geplaatst zodat deze kan uitlekken boven de container. In de tussentijd wordt meermaals met behulp van een warmtebeeldcamera gekeken of de accu's niet opnieuw in brand vliegen. Is dat niet het geval, dan kan het voertuig worden afgevoerd. En het water? Dat wordt via een gespecialiseerd bedrijf afgevoerd. “Het is immers verontreinigd en we kunnen het dus niet zomaar weg laten lopen”, zo legt Kuzee uit.

De Middelburgse Mitsubishi was bij een controle dinsdag al volledig afgekoeld. Het voertuig kan nu dan ook worden afgevoerd naar een autodemontagebedrijf. “Maar niet vanwege het onderdompelen hoor. Zo'n auto is immers al total loss als de accu's in brand vliegen. Hoe er wordt geblust en hoelang het voertuig onder water wordt gezet maakt dus niets meer uit”, aldus Kuzee.

Voor de bergers van Kuzee was de autobrand in Middelburg de eerste waarbij de waterdompelcontainer daadwerkelijk moest worden ingezet. Maar hier zal het volgens Kuzee niet bij blijven. “In Nederland rijden nu naar schatting 260.000 elektrische personenauto's en dat worden er alleen maar meer. De kans op een brand in een elektrisch voertuig neemt alleen maar toe dus wij zijn blij dat nu ook in de praktijk is gebleken dat we over geschikt materieel beschikken om ook deze bergingsklussen op ons te kunnen nemen.”

Zie ook:

Foto's

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
AntiGSM (8-1-2021 om 08:14)
@Moeder; ik weet niet of je het een beetje volgt allemaal maar op het lage percentage elektrische auto's dat er is vind ik toch dat er veel in de fik gaan. Blijven hopen dat dit straks niet onder het rijden gaat gebeuren, dan kom je er gewoon niet meer levend uit, een brand van een elektrische auto is absoluut niet te vergelijken met dat van een benzineauto.
Gijs (7-1-2021 om 12:09)
Lekker milieuvriendelijk dat elektrisch rijden....
Zeeuwse Showride (7-1-2021 om 09:27)
@Moeder, Electrische auto's hoeven ook niet in brand te vliegen om slecht te zijn voor het milieu ;) alleen de productie van de accu's al en over een aantal jaar het afvoeren van versleten accu's
Moeder (6-1-2021 om 17:05)
R, ze vliegen niet allemáál in brand hè..
bram goeree (6-1-2021 om 14:04)
waterstof is de toekomst en niet elektrisch
Renée de Jonge (6-1-2021 om 12:21)
En wie gaan meebetalen aan het duurder worden van de verzekering omdat het blussen veel duurder is? Dat kunnen we wel invullen de benzine en diesel auto's.
Cookie-instellingen beheren