Schip liep vast door geknapte elektriciteitsdraad
TERNEUZEN - De bulk carrier Antero die in de avond van 7 september vorig jaar bij Terneuzen aan de grond liep had te kampen met het uitvallen van het stuurgerei doordat een elektriciteitsdraad was gebroken. Dat meldt de Onderzoeksraad voor Veiligheid in de nu gepubliceerde Rapportage Ongevallen Scheepvaart over de periode mei 2020 - oktober 2020.
De in 2011 gebouwde Antero voer ter hoogte van Terneuzen op de Westerschelde toen het op de bewuste maandagavond rond 20.25 uur misging. Het stuurgerei viel uit en hierdoor draaide het 190 meter lange schip naar stuurboord. Ondanks dat meteen het noodstuursysteem ingeschakeld werd, dreef het schip de noordelijke boeienlijn uit en liep het gevaarte aan de grond, zo is te lezen in de rapportage.
Omdat het afgaand water was, kon het schip niet meer losgetrokken worden en moest gewacht worden tot 01.45 uur voordat de Antero naar de rede van Vlissingen gesleept kon worden om vervolgens afgemeerd te worden in de haven. Volgens de Onderzoeksraad bleek een geknapte elektriciteitsdraad in het stuurgerei de oorzaak te zijn voor de uitval hiervan. Nadat het schip in de haven was gerepareerd en gecontroleerd was op schade kon men de reis vervolgen.
Locatie op de kaart
Laatste nieuwsvideo's
07 januari 2025
07 januari 2025
06 januari 2025
06 januari 2025