SAR-operaties vrijwel zeker ook vanaf Arnemuiden
ARNEMUIDEN - Zogeheten Search And Rescuevluchten (SAR) worden vanaf volgende zomer vrijwel zeker uitgevoerd door het Schotse bedrijf Bristow en daarbij zal vliegveld Midden-Zeeland in Arnemuiden dienst gaan doen als tweede basis naast de primaire in Den Helder. Bristow heeft een rechtszaak daarover gewonnen van haar Belgische concurrent NHV Group die op dit moment de SAR-vluchten voor de Nederlandse overheid uitvoert.
Tot 2015 werden reddingsoperaties op zee uitgevoerd met een Lynx-helikopter van Defensie. In 2014 werd echter een contract afgesloten met NHV Group. Dit bedrijf zette de afgelopen jaren Dauphin-helikopters in om haar SAR-taken uit te kunnen voeren. Deze stonden op Marine Vliegkamp De Kooy bij Den Helder en de Pistoolhaven bij Rotterdam. NHV wilde het bestaande contract via haar BV Noordzee Helikopters Nederland onder nieuwe voorwaarden voortzetten. Na de in april 2020 ingestelde aanbestedingsprocedure kwam concurrent Bristow echter goedkoper uit de bus: NHV Group wilde de operaties uitvoeren voor 16,9 miljoen per jaar, Bristow voor 15,8 miljoen per jaar.
Kort geding
NHV maakte bezwaar tegen de voorgenomen gunning aan Bristow maar vorige week verloor het bedrijf een kort geding over de kwestie dat diende bij de rechtbank Den Haag. Hierdoor lijkt het vrijwel zeker dat Bristow vanaf 1 juli volgend jaar de SAR-taken van NHV over zal nemen. In tegenstelling tot NHV zal Bristow vanaf die datum geen gebruik meer maken van de locatie Pistoolhaven. Vliegveld Midden-Zeeland komt daarvoor in de plaats. NHV achtte deze locatie niet geschikt als tweede basis, onder meer vanwege het maximaal aantal toegestane vliegbewegingen en het maximale toegestane gewicht van helikopters die de luchthaven aandoen.
Uit de uitspraak van de rechtbank is echter op te maken dat de provincie Zeeland op 17 juni heeft aangegeven dat na inwerkingtreding van een nieuw Ontwerp Luchthavenbesluit Midden-Zeeland wel degelijk gebruikt kan worden als tweede SAR-basis. In het nieuwe Luchthavenbesluit zijn namelijk uitdrukkelijk uitzonderingen voorzien voor SAR-helikopters, kustwachtvluchten en zogeheten HEMS-vluchten (Helicopter Emergency Medical Service) zoals door traumahelikopters.
Nachtvluchten
NHV Group haalde ook het beperkte aantal toegestane nachtvluchten aan maar volgens de rechter worden hiermee geen problemen voorzien. Het aantal nachtbewegingen voor spoedeisende hulpverlening is op Midden-Zeeland gelimiteerd op 60 maar dat aantal zou niet gehaald moeten worden. Bristow heeft namelijk historische data aangeleverd waaruit blijkt dat jaarlijks gemiddeld 35 nachtvluchten worden uitgevoerd en dat hierbij voor slechts 30 procent de tweede basis werd gebruikt. Voor het vliegveld in Arnemuiden zouden dit dus zo'n 11 nachtvluchten per jaar betekenen.
Volgens de voorzieningenrechter staat de beperking qua nachtvluchten - ook als rekening wordt gehouden met enige groei van het aantal nachtbewegingen - het uitvoeren van de SAR-taak niet in de weg. De vordering van NHV Group is daarom afgewezen en het is dan ook de bedoeling dat de Defensie Materieel Organisatie (DMO) namens de overheid de gunning definitief aan Bristow doet.
Locatie op de kaart
Laatste nieuwsvideo's
14 november 2024
14 november 2024
14 november 2024
Reageer op dit bericht
Reacties
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
Eerste | Vorige | 1 | Volgende | Laatste |