Door: Remi Mesu
MIDDELBURG - De politie laat via Facebook weten een sterke stijging in het aantal aangiften met betrekking tot helpdeskfraude te zien in Zeeland. De agenten waarschuwen mensen op alert te zijn.
Bij de oplichting wordt het slachtoffer gebeld door een persoon die zich voordoet als een bankmedewerker. Daarbij geeft de persoon aan dat het nummer waarmee hij of zij belt een officieel telefoonnummer is en dat deze op de site van de bank te vinden is. Volgens de politie betreft het meestal een gespoofed nummer, dat betekent dat het nummer dat op het scherm te zien is niet het werkelijke nummer is dat belt.
De persoon die belt geeft volgens de agenten aan dat er vreemde dingen gebeuren met de bankrekening van het slachtoffer en dat zij dat hebben opgemerkt. Vervolgens bieden de frauders aan om het op te lossen. Op dat moment probeert de dader om het slachtoffer een programma te laten installeren op de computer zodat de dader op afstand de controle krijgt over het apparaat. Volgens de politie wordt momenteel het programma “Anydesk” vaak geïnstalleerd, maar dat kunnen ook andere programma’s zijn.
Als het programma is geïnstalleerd probeert de dader, het slachtoffer zo ver te krijgen om in te loggen in zijn of haar bankomgeving. Op die manier kan de dader toegang krijgen tot de bankomgeving van het doelwit en transacties uitvoeren. Het cyberteam van de Districtsrecherche Zeeland is bezig met een aantal onderzoeken die zich toespitsen op helpdeskfraude en hoopt snel verdachten aan te kunnen houden.
Tot die tijd waarschuwt de politie mensen voor deze vorm van oplichting. Men kan het beste de telefoon ophangen en contact opnemen met de bank als er onverhoopt toch een programma is geïnstalleerd op de pc.
Reageer op dit bericht
Reacties
Nieuwe reactie plaatsen:
Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
Tja (20-1-2022 om 23:31)
Deze vorm van tel oplichting is al meerdan 10a15jaar oud degene die hiernog, ondanks de vele waarschuwingen moeten zelf ook in de spiegel eens kijken en afvragen waar ze zelf mee bezig zijn we hebben wel vernomen dat ABN AMRO bereid is dergelijke schade voornemens zijn te vergoeden mits geen schuld kan worden aan getoond denk dat alle banken een lijn moeten trekken en beste in een fonds dit beter samen aan kunnen pakken inplaats van een bank wel maar de andere niet ze zijn allemaal slachtoffer vd zelfde scam daar is onze bescheiden mening maarja wie zijn wij ..
Allert (20-1-2022 om 13:36)
Hier inmiddels voor de 3 x gebeld door bank En met telefoon van de bank .En proberen met allerlei smoesjes je zover te krijgen,dat je hier intrapt .Lijkt net echt. Hier niet ingetrapt. belde men zelfs met verborgen nr. Dus ook dat is mogelijk. eerste maal aan de praat gehouden. En met gsm contact opgenomen met de bank..En alles laten blokkeren voor de zekerheid. Dit hoorde de betreffende persoon Gooide hierdoor gelijk de hoorn erop. Toen hele poos niks gehoord. ook weer nr van bank. gelijk hoorn opgelegd.En pas geleden belde men dan met verborgen nr.
Ook probeert men via mail ook virusscan aan te smeren. van Macfy maar steeds in andere vorm trap hier ook niet in. Is ook spam.Steeds proberen die criminelen iets anders te verzinnen
Deskundige (20-1-2022 om 12:01)
@Mar ze bellen met een nummer wat je telefoon aangeeft als van de rabobank met een naam die bekend is bij de rabobank... Het is allemaal zo echt je word meegenomen in het spel.. Liegen bedriegen en keihard afzetten de puurste vorm van huichelaarij. Het is te hopen dat de politie hierin snel kan doorpakken.. En deze boeven een gepaste straf oplegt
peter (20-1-2022 om 11:07)
een poos terug is mij ook iets dergelijks overkomen.Er wordt professioneel gewerkt .Zelfs hun naam noemen ze als helpdeskmedewerker. Waarschijnlijk werkt die persoon (of heeft er gewerkt) zodat de naam bij navraag bij de fraudedesk van de betrokken bank als werkelijk overkomt. Gelukkig is bij mij niets gebeurt.Zowel de betrokken bank als de politie van het voorval op de hoogte gebracht om verder leed bij een ander te voorkomen.
mar (20-1-2022 om 09:58)
Je hoort niet anders, ik meld alle mail die ik krijg bij de Helpdesk. Zag gisteren ook alweer een brief die iemand had gekregen over een pakket wat niet geleverd werd, omdat het beschadigd was en er staat gewoon aan ; "U" geachte heer, mevrouw ??? De bank belt niet en de Helpdesk werkt alleen online. Als er werkelijk iets aan de hand is dan krijg je een uitnodiging van je bank om langs te komen of als je internetbankiert dan krijg je ook een uitnodiging van je bank en moet je online inloggen bij je bank.
Eerste |
Vorige |
|
1 |
|
Volgende |
Laatste |