Vijf gewonden bij bouwongeval tunnel
Toegevoegd: 20-08-2001, 23.59 uur
De technische recherche en de Arbeidsinspectie stelden een onderzoek in naar de oorzaak van het ongeval, maar gisteren waren nog geen conclusies bekend. Het ongeluk gebeurde op het diepste punt van de tunnel, zo`n kilometer van de ingang van de westelijke tunnelbuis in Terneuzen. De boorwerkzaamheden lagen dit weekeind stil, vanwege onderhoudswerkzaamheden. De stilstaande trein was geladen met buizen en andere materialen, die werden gelost voor onderhoud aan een pompkelder. De andere werktrein bevatte onderhoudsmateriaal voor werkzaamheden verderop in de tunnel (de boor in de westelijke buis heeft al ruim 4,5 kilometer afgelegd). Bij de botsing schoot een container van de platte wagen achter de locomotief van de stilstaande trein af. De container belandde enkele meters verder op zijn kop naast het spoor en buizen en andere materialen werden in het rond geslingerd. Vier tunnelbouwers, allen Duitsers, die de platte wagen aan het lossen waren, en de machinist van de rijdende trein raakten gewond. De vier lossers werden overgebracht naar het Terneuzense streekziekenhuis De Honte; twee konden na behandeling weer naar huis. De machinist liet zich zondag in het ziekenhuis onderzoeken, omdat hij zich na het opstaan niet lekker voelde. Hij kon even later weer naar huis. Twee medewerkers, die last hebben van bloeduitstortingen en kneuzingen in de nierstreek, blijven naar verwachting nog enkele dagen voor observatie in het ziekenhuis.
De hulpdiensten waren snel ter plaatse. Vijf brandweerwagens, drie ambulances en drie politiewagens snelden na de melding naar de tunnelbuis. De Terneuzense brandweercommandant J. Meijering prees zich gelukkig dat zijn korps al de nodige oefeningen in de tunnel heeft afgewerkt. ,,De praktijk is natuurlijk altijd anders, maar de hulpoperatie verliep gesmeerd. Alleen de communicatie vanuit de tunnel was niet optimaal, vanwege het bereik van de in gebruik zijnde portofoons. De noodzaak voor de aanschaf van nieuwe communicatie-apparatuur waarvoor de brandweer al eerder pleitte, werd in elk geval aangetoond.``
Hoe het mogelijk was dat de twee werktreinen op hetzelfde moment op hetzelfde traject reden, was gisteren nog niet duidelijk. Voor de tunnelwerkzaamheden worden 24 locomotieven gebruikt, waarvan er elke tien minuten wel eentje een buis inrijdt. Een strak schema moet er echter voor zorgen dat de treinen niet tegelijkertijd op hetzelfde baanvak actief zijn. Bovendien liggen er om de kilometer passeerstroken: zijsporen waardoor treinen elkaar kunnen passeren. De oorzaak van de botsing was voor directeur M. Buis van de NV Westerscheldetunnel gisteren daarom een raadsel. Of het ongeluk aan een communicatiestoornis, weigering van remmen of een menselijke fout lag, moet het onderzoek van de Arbeidsinspectie uitwijzen, stelde Buis.
Vertraging
Het ongeval van zaterdag was het vijfde grotere ongeval waarbij werknemers naar het ziekenhuis moesten. Twee jaar geleden kwam een Duitse tunnelbouwer om het leven, nadat hij bekneld was geraakt. Vorig jaar februari vond ook al een treinongeval plaats. Destijds vielen er geen gewonden, maar was er wel ruim twee miljoen gulden schade en enkele weken vertraging bij het boorproces. Omdat het ongeluk deze keer tijdens de reguliere veertiendaagse onderhoudsstop plaatsvond, levert het geen vertragingen op. De materi?le schade is daarnaast beperkt, verklaarde Buis.
De directeur van de NV Westerscheldetunnel benadrukte dat het ongeluk niets zegt over de veiligheid van de tunnel na de ingebruikname in 2003.
Locatie op de kaart
Laatste nieuwsvideo's
Stoffelijk overschot vermiste vrouw in sloot Eede
02 december 2024
02 december 2024
Auto op z'n kant op akker bij Sint Kruis
02 december 2024
02 december 2024
Dodelijk ongeluk op crossbaan Bathseweg Rilland
01 december 2024
01 december 2024
Gewonden bij steekpartij Burg. Baerendshof Tholen
01 december 2024
01 december 2024