Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Nieuw politiebureau 7,5 miljoen duurder en later klaar

Toegevoegd: 25-10-2023, 14.22 uur
In de zomer van 2019 leek het er nog op dat het bureau eind 2022 open zou gaan.
In de zomer van 2019 leek het er nog op dat het bureau eind 2022 open zou gaan.
© Foto: Roland de Jong
Door: Roland de Jong

MIDDELBURG - Het nieuwe politiebureau bij het ZEP (Mortiere) in Middelburg gaat naar verwachting 7,5 miljoen euro meer kosten en de oplevering vindt ook nog eens later plaats. Dat heeft de politie vandaag bekendgemaakt.

Aanvankelijk was het plan om het nieuwe gebouw rond de jaarwisseling 2022-2023 op te leveren. Vanwege de covidpandemie en de oorlog in Oekraiëne vertraagde de levering van bouwmaterialen. Bovendien ontstond krapte op de arbeidsmarkt, zo vertelt de politie.

De bouw liep nog verdere vertraging op doordat tijdens natte perioden sprake bleek te zijn van lekkages. “Gebleken is dat de gevel bij storm niet volledig waterdicht is. De aannemer heeft daarom besloten om de buitengevel verder te verbeteren door de buitenplaten er tijdelijk af te halen om aanvullende werkzaamheden te verrichten. De isolatielaag wordt vernieuwd en hierna worden de platen van de buitengevel opnieuw bevestigd. Deze optimalisatie neemt diverse maanden in beslag”, zo laat politiewoordvoerder Alwin Don weten.

Don: “De aannemer zet nu alles op alles om het gebouw zo snel mogelijk op te leveren. Er is nog geen definitieve datum van oplevering bekend. De uitvoering van deze herstelwerkzaamheden kan mogelijk nog impact hebben op de datum van de verhuizing. De politie houdt nu rekening met het eerste kwartaal van 2024.”

Bij de start van de bouw was de totale investeringsbegroting 26,5 miljoen euro. Door de corona, de oorlog in Oekraïne en de krapte op de arbeidsmarkt en gestegen prijzen in de bouw die dit tot gevolg had, is het oorspronkelijke budget niet langer toereikend. “Het bedrag is momenteel opgehoogd naar 34 miljoen euro”, zo laat de politie weten. Volgens Don kijken de medewerkers ondanks de vertraging uit naar de verhuizing en zijn de voorbereiden daarvoor al in volle gang.

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
willem (25-10-2023 om 17:05)
projecten worden gestart--kosten berekend door BEKWAME?? personen dacht ik. waarom valt dan bijna altijd miljoenen duurder uit? de dooddoener "ukraine--covid naweeën"enz, amehoela. het duurder worden kunnen in incalculeren, toch??
Een Zeeuw (25-10-2023 om 17:01)
Jaja letop alle vragen burgers hun bonnen qautum zal nu vors stijge
Peter (25-10-2023 om 16:29)
vandaar die extra aangekondigde flitskasten. Ze komen geld tekort, slechts 7,5 Miljoen. En het goud hebben ze ook al van de geven gehaald.
Jaap (25-10-2023 om 16:25)
Om die 7,5 miljoen€ niet op de fatsoenlijke belastingbetaler te verhalen stel ik voor om de komende tijd extra snelheidscontroles te houden in o.a. 30 km zones en 60 km wegen. Ik maak dagelijks mee dat veel automobilisten totaal schijt hebben aan maximum snelheden, ingesteld om onze veiligheid enigszins te garanderen. Die paar miljoen zijn in no-time binnengehaald.
Koos P. (25-10-2023 om 15:33)
7,5 miljoen. Als je het vlug uitspreekt lijkt het niet zoveel.
Rick Roll (25-10-2023 om 15:30)
Typisch. Dat is meer dan een 3e (!) aan kosten extra. En voor wat? Alle problemen die worden aangegeven zijn problemen voor de aannemer. Waarom wordt de rekening zoals gewoonlijk weer op ons afgeschoven? Probleem 1) Corona; Jammer voor je, maar dat is jouw probleem en niet van de opdrachtgever. Dat zijn de risico's van een contract accepteren. Probleem 2) Lekkage; Wiens schuld is dat? Nogmaals; De aannemer. Als hij het niet correct aanlegt, waarom zijn de kosten voor de verbetering dan voor ons? Probleem 3) Politie/ambtenaren zelf. Want het is hun geld niet, dus smijten ze het over de balk. Waarom denk je dat al die gemeentekantoren miljoenenprojecten zijn? Ga lekker in een container werken, moet de gemiddelde stratenmaker ook.
Cookie-instellingen beheren