Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Oproep tot handhaving en veilige infrastructuur

Toegevoegd: 13-12-2023, 09.57 uur
Oproep tot handhaving en veilige infrastructuur
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Eugène Harthoorn

MIDDELBURG – De Verkeersveiligheidscoalitie roept de overheid op om te investeren in meer handhaving en een veilige infrastructuur. Dit omdat er in 2022 745 verkeersdoden vielen in Nederland

De Verkeersveiligheidscoalitie roept het nieuwe kabinet met klem op om te investeren in meer handhaving en een veilige infrastructuur. Zonder die maatregelen wordt de doelstelling om het aantal slachtoffers fors terug te dringen niet gehaald, aldus de ANWB. Dit kan door te investeren in de veiligheid van fietsers en de handhavingscapaciteit te vergrote om onveilig verkeersgedrag terug te dringen.

Uit het rapport Kiezen of delen van SWOV (het instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) blijkt dat een verdubbeling van de handhaving en een veilige fietsinfrastructuur zorgen voor aanzienlijk minder doden en gewonden.

Een aantal punten die de Verkeersveiligheidscoalitie indient is het investeren in een veilige fietsinfrastructuur en het stimuleren tot het dragen van een helm. Ook het stimuleren om 30 km/uur te rijden binnen een bebouwde kom. Daarnaast roepen ze op tot het verbieden van het opvoeren van e-bikes en vergelijkbare voertuigen. Ook vindt de coalitie dat er een vergroting moet plaatsvinden in de politiecapaciteit met de bijbehorende taken.

In 2022 vielen landelijk 745 verkeersdoden. Volgens de ANWB is dit het hoogste aantal in 15 jaar. Hiervan zijn met name fietsers vaak het slachtoffer (290). Maar ook onder de automobilisten is er een stijging (221). In provincie Zeeland raakten in 2022 30 mensen meer zwaargewond dan in 2021. Het aantal matig gewonden is het zelfde gebleven, aldus SWOV.

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Thijs (13-12-2023 om 12:03)
Altijd maar die illusie dat als je 30 rijdt, dat er dan geen ongelukken gebeuren.... Het typische wensdenken... Juist dat soort mensen zijn een gevaar op de weg! Zag er laats ook weer zo'n figuur. Boorde zijn auto nog net niet, zonder te kijken uiteraard, in de zijkant van een ander, want waarom zou je voorrang geven, maar hij reed nog geen 30 dus dan was het veilig zeker? Of van die aso's die met 75 willen invoegen op de snelweg. Levensgevaarlijk! Een lage snelheid is niet altijd veilig. De Verkeersveiligheidscoalitie zal eens uit hun wensdenkwereld stappen en eens de realiteit betreden. De meeste ongevallen met fietsers ligt toch echt aan de fietser. Die elektrische rotzooi moeten ze volledig verbieden. Die zooi veroorzaak ongelukken.
Cookie-instellingen beheren