Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
4 files van totaal 13 km

Hybride auto in brand bij woning 's-Heer Arendskerke

Toegevoegd: 25-04-2024, 00.44 uur - Update: 25-04-2024, 19.31 uur
Door: Eugène Harthoorn

'S-HEER ARENDSKERKE - De brandweer is in de nacht van woensdag op donderdag ingezet nadat in ’s-Heer Arendskerke brand was ontstaan in een hybride personenauto. De brandweer schaalde op naar middelbrand.

Meerdere brandweerlieden werden kort na middernacht met spoed opgeroepen nadat was ontdekt dat voor een woning aan de de Nieuwe Kraaijertsedijk een auto in brand stond. Door onbekende oorzaak had een plug-in-hybride auto vlam gevat. Omdat de auto dichtbij de woning stond, werd er opgeschaald naar een middelbrand, zo meldt de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ). Uitbreiding naar de woning kon worden voorkomen. Wel is er brandschade aan de schutting en een tweede geparkeerd staand voertuig.

Omdat het accupakket bij de brand betrokken raakte, bleek het moeilijk om de brand te blussen. "Een brandende elektrische auto is lastiger te blussen dan een conventionele auto, vanwege de lithium-accu’s. Accucellen kunnen een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen. Hierdoor kan het lijken alsof de autobrand na het blussen is gedoofd, maar in werkelijkheid kan de brand later vanzelf weer oplaaien", zo vertelt de Veiligheidsregio.

Volgens de woordvoerder kan het kan tot wel 24 uur duren voordat alle cellen zijn afgekoeld en de kettingreactie is gestopt. Daarom was aanvankelijk het idee om de auto onder te dompelen in een speciale dompelcontainer, maar uiteindelijk is dit toch niet gebeurd. Autobedrijf Bek heeft het uitgebrande voertuig getakeld. Rond 02.15 uur kon de laatste brandweerwagen terugkeren naar de kazerne.

De politie onderzoekt hoe de brand precies is ontstaan.

Foto's

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Henk (26-4-2024 om 09:01)
@Engelman: maar de gevolgen zijn wel veel groter.
Zeeuwse Showride (26-4-2024 om 00:26)
@Engelman, een conventionele plofmotor is makkelijk / beter te blussen. Een volledig elektrisch hok moet langere tijd worden ondergedompeld om herontbranding uit te sluiten
de lpg snuiver (25-4-2024 om 22:44)
Beste Engelman het is zo jammer dat voor het milieu effen voorbij gegaan wordt dat het delven van de materialen voor een lithium accu er herk verl milieu schade ontstaat
Peter (25-4-2024 om 21:39)
Beste Engelman Uw verhaal klopt niet. De kans op brand is bij een elektrische of een benzine auto ongeveer even groot. Alleen zijn elektrische auto's moeilijker te blussen en is de kans op herontsteking groter. In dit geval is het een hybride auto die is elektrisch en brandstof dus is de kans op brand bij een hybride auto groter.
Engelman (25-4-2024 om 13:36)
Beste Willem, de kans op brand met een elektrische auto is 20x kleiner dan met een oude conventionele plofmotor. Echter de kans op een nieuws bericht is 100x groter als het een elektrische auto betreft. Begrijp daarom goed dst jouw perceptie hierover een anders is, maar als we de harde cijfers zouden moeten volgen, zoiden juist diesels en benzine auto s geweigerd moeten worden.
Ja-Ja (25-4-2024 om 07:48)
Aan Willem. U heb volkomen gelijk.
Cookie-instellingen beheren