Reddingsbrigade heeft vervanger voor ‘gedoneerde’ vlet

Toegevoegd: 04-07-2024, 21.52 uur
Door: Eugène Harthoorn

MIDDELBURG - De Middelburgse Van Dixhoornbrigade heeft een nieuwe reddingsboot. Deze vervangt de reddingsvlet die vorig jaar zomer plotsklaps werd overgedragen aan Oekraïne.

In juni 2023 deed het Ministerie van Buitenlandse Zaken bij Reddingsbrigade Nederland, de overkoepelende bond van alle reddingsbrigades in Nederland, het verzoek om vaartuigen te leveren vanwege overstromingen in de regio Cherson. De Middelburgse Van Dixhoornbrigade was één van de 22 brigades die één van hun boten afstond.

Het vervangen van de vlet stond niet op de planning binnen de brigade. De vergoeding die werd ontvangen voor de vlet en het plotselinge vertrek boden echter ook de mogelijkheid om te onderzoeken of de wensen met betrekking tot het type vaartuig inmiddels niet waren veranderd. Uiteindelijk kwam daar uit voort dat de brigade wilde overstappen op een zogeheten rigid inflatable boat (RIB). Er werd gekozen voor een model dat door de overkoepelende bond speciaal is ontworpen voor reddingswerk: de RNR-430.

De nieuwe boot zal worden ingezet bij de vele evenementenbewakingen die de brigade verzorgt. Deze (na)zomer zijn dat onder meer diverse zeezwemtochten, Swim to Fight Cancer, de Kanaalrace en de Abeelenrace.

Uiteraard zal de boot ook gebruikt worden om de vaardigheden van de rampenploegleden op peil te houden. Vrijwilligers van de brigade zijn immers 24/7beschikbaar om ingezet te worden bij grootschalige calamiteiten op en rond het water, zoals overstromingen. Voor deze taak beschikt de Middelburgse brigade overigens over een zogenoemde Tinn Silver 550. Dit vaartuig maakt onderdeel uit van de Nationale Reddingsvloot.