Arrestatie na wilde achtervolging scooter Terneuzen

Toegevoegd: 19-07-2024, 08.37 uur
De scooterrijder kwam ten val bij het Wagnerhof.
© Foto: Politie Zeeland-West-Brabant

TERNEUZEN - Tijdens een wilde achtervolging door Terneuzen is donderdagavond een scooterrijder ten val gekomen. Hij probeerde nog te vluchten maar kon door de politie worden ingerekend. Een tweede persoon werd later ook opgepakt. Volgens de politie werden tijdens de achtervolging snelheden van boven de 100 kilometer per uur gehaald.

De politie was donderdagavond gericht op pad nadat vanuit de omgeving van de Alvarezlaan de laatste tijd meerdere meldingen waren binnengekomen over asociaal en gevaarlijk rijgedrag door automobilisten en scooterrijders. Er zouden bijvoorbeeld geregeld scooterrijders met hoge snelheid zonder helm op hun achterwiel over de openbare weg rijden. Volgens de politie gaat het vaak om onverzekerde voertuigen die niet voorzien zijn van kentekenplaten. De bestuurders hebben regelmatig ook helemaal geen geldig rijbewijs.

Aan de politie werd ook gemeld dat er iemand zou rondrijden op een gestolen, metallic blauw-kleurige scooter. Donderdagavond gingen agenten speciaal op pad om te handhaven. Tijdens deze actie zagen agenten rond 20.30 uur de genoemde metallic blauw-kleurige scooter. "Deze stak met hoge snelheid de Guido Gezellestraat over richting de Oude Vaart. De bestuurder reed hierbij op zijn achterwiel terwijl er iemand bij hem achterop de scooter zat", zo vertelt de politie.

Toen de scooterrijder de politie in de gaten kreeg, ging deze er direct op hoge snelheid vandoor. "Hij reed hierbij over de skatebaan bij de Vliegende Vaart waar op dat moment kinderen aan het spelen waren. Vervolgens reed hij in zijn vluchtpoging met hoge snelheden over voetpaden, door plantsoenen en over fietspaden. De bestuurder reed met snelheden boven de 100 kilometer per uur", aldus de politie.

Uiteindelijk maakte de bestuurder op het Wagnerhof een stuurfout waardoor hij ten val kwam. Hierop renden de bestuurder en bijrijder weg. Kort hierna kon de vermoedelijke bestuurder, een 18-jarige inwoner van Terneuzen, worden aangehouden. Daarnaast werd een tweede, eveneens 18-jarige man uit Terneuzen, aangehouden omdat hij de verbalisanten hinderde en beledigde tijdens het opsporingsonderzoek. Beide personen zijn ingesloten in het arrestantencomplex Torentijd en zullen later worden verhoord. De scooter is inbeslaggenomen.

Boetes
Ondanks dat de achtervolging veel tijd in beslag nam, wist de politie ook nog verschillende andere verkeersdeelnemers te controleren. Hierbij werden ook diverse boetes uitgedeeld. Onder meer voor het onnodig veroorzaken van geluid, het rijden met fatbike die niet goedgekeurd was voor het rijden op de openbare weg en het overschrijden van de constructiesnelheid. Verder werden twee scooters in beslag genomen. Vier voertuigen kregen een zogeheten WOK-melding. Deze moeten eerst gekeurd worden voordat ze weer de openbare weg opmogen.

willem (20-7-2024 om 18:52)
prima actie van oom agent. brommer in de shredder--jammer dat de bestuurder er ook niet in kan, zulke idioten veroorzaken dodelijke ongelukken--nogmaals, pet af voor hermandad
bram goeree (20-7-2024 om 12:41)
prima actie van de politie .dit zijn asociale figuren die nergens rekening houden .door deze idioten vallen er een keer gewonden of erger .ik zeg al zo vaak straffen moeten veel hoger ook financieel .die gasten moet je ook pakken in hun portemonnee. geen geld dan maar verplicht werken .de straffen van tegenwoordig maken geen indruk op zulk tuig want anders zijn ze niet .politie ga zo door en misschien ook die jongen idiootjes in hun ''raceautootjes'' een steviger aanpakken want die denken dat de weg alleen van hun is .veel te hard rijden ,links bochten afsnijden .richting aan geven of voorrang verlenen kennen ze niet. het is gewoon asociaal tuig wat nergens om geeft
Nasa (19-7-2024 om 18:16)
Deze scooter is al eens eerder aangehouden bij de Lodewijk college , reed daar ook als een idioot op achterwiel,, stoer doen , kreeg een wok status maar mocht de brommer gewoon weer meenemen, er zat geen kap over de bedrading ( onder stuur) , begrijp dan niet dat ze te voet de scooter mochten meenemen , moet direct van de openbare weg, dat is vragen om te blijven sleutelen aan de scooter en gewoon de weg weer op. Mogen toch wel andere veiligheidsregels en flinke boetes gehanteerd worden dan ook met die fatbikes , veiligheid in het verkeer is ver te zoeken. Flink straffen en laat ze maar werken ( gemeente werk) genoeg te doen.
een Moeder (19-7-2024 om 15:59)
Chapeau Politie GA ZO DOOR IN ONZE BUURT. BEDANKT
Moeder (19-7-2024 om 15:28)
In vliegende vaart over de Vliegende Vaart dus. Nee, dit is niet om grapjes over te maken, sorry, kon het niet laten. Ik zou het als rechter erg serieus bestraffen. Of moeten er eerst doden (kinderen wellicht) vallen? Ben het met eerdere reageerders eens: ga wat nuttigs doen voor de maatschappij. Vacatures zat.... En begeleid deze ontspoorde jongeren.
TH (19-7-2024 om 14:57)
Prima actie van politie. Deze week op Axelsestraat ook weer, alleen achterwiel rijden en maar gas geven. Stelletje idioten. Nu nog dat kleine rode autootje dikwijls door Alvarezlaan, deze persoon doet of hij Max Verstappen is. Asociaal bezig.