Nieuwsuur: Politie-infiltrant voerde 100 kilo coke in via BTZ

Toegevoegd: 23-07-2024, 23.56 uur
De politie deed begin mei een inval bij het Ritthemse bedrijf.
© Foto: Roland de Jong

RITTHEM - In het onderzoek naar drugshandel via het Ritthemse bedrijf Bulk Terminal Zeeland (BTZ) heeft de politie een infiltrant ingezet die ervoor zorgde dat 100 kilo cocaïne ingevoerd werd. Dat meldt het televisieprogramma Nieuwsuur (NOS/NTR) dinsdagavond.

Het programma meldt op basis van informatie van één van de advocaten van de verdachten, die zich zegt te baseren op het politiedossier. dat een agent zich voordeed als drugscrimineel en 180.000 euro betaalde aan de directie. Dat zou zijn gebeurd nadat het bedrijf in ontsleutelde chatberichten naar voren was gekomen als facilitator van drugshandel. Directieleden werden anderhalf jaar lang afgeluisteerd via onder meer microfoons in hun werkkamers, zo meldt Nieuwsuur.

Het programma sprak ook met de advocaten van de als verdachte aangemerkte directieleden. Eén van die advocaten stelt dat de lading cocaïne die zou zijn doorgevoerd eerder in beslag was genomen op een heel andere locatie. Een andere advocaat zegt tegenover Nieuwsuur dat de infiltratie verdacht veel lijkt op uitlokking.

Twee weken geleden besloot de Vlissingse burgemeester Van den Tillaar dat het bedrijf aan de San Marinoweg een jaar lang op slot moest omdat het terrein van BTZ "zeer lange tijd" onderdeel uit zou hebben gemaakt van "een georganiseerd, crimineel verband van internationale drugshandel". Kort nadat de burgervader zijn besluit bekendmaakte, ging Bulk Terminal Zeeland al failliet.

Wim (24-7-2024 om 23:55)
Groot compliment voor de politie en verdere betrokken instanties!
De Hoge Hoed (24-7-2024 om 18:08)
Dit heb ik hier al eerder gezegd, ga nou eens infiltreren bij criminelen. Ik hoop dus dat ze dit nog vaker gaan doen, dit soort acties. Hulde voor de politie. En voor diegene die het hier schijnbaar niet goed begrijpen. Er is smeergeld aangenomen voor drugshandel met een (in dit geval nep) crimineel. En dat deze criminele directie het dan als laatste poging op uitlokking gooit heeft geen schijn van kans. Zo van, als ik dit had geweten had ik het geld niet aangenomen. Lekker simpel ben je dan om te denken dat justitie daar intrapt. Niks uitlokking, ze wisten dondersgoed wat ze deden. Deze gekken deden dit dus vaker. Heerlijk dat deze directie de lul is. Pathalogische lege narcisten dat het zijn. Ze zullen nooit genoeg hebben door hun leegte.
Lou (24-7-2024 om 16:10)
Deze meneer kwam uit Goes, ken die familie al jaren zijn dochter en zijn zoon lopen al jaren te pronken met hun belachelijke uitgaven en scheppen over hun rijkdom wat allemaal is verkregen met de haven. Van een rijtjeshuis naar een enorm kasteel volledig beveilig als een drugs baron.
Franky (24-7-2024 om 13:31)
Uitlokking mag in principe niet, maar wat is uitlokking juridisch? Een behoorlijk grijs gebied. In bepaalde gevallen en in overleg met bijv. het OM, OVJ etc. mag het wel, welke restricties hier aan verbonden zijn weet ik zelf niet. Ik denk dat de ernst en grote van de zaak meespeelt, in hoeverre zijn ze al verdacht, was het al zeker dat er drugs via BTZ doorgesluisd werd? De loodsen, het terrein en vernieuwde kade voor zeeschepen, er zal snel weer een nieuwe partij komen om daar iets nieuws te beginnen. Triest voor het personeel, maar gelukkig genoeg werk in de haven, met prima salaris.
Ben (24-7-2024 om 13:31)
Ik dacht dat we wel hadden geleerd van de IRT affaire in de jaren 90. Dus niet
bram goeree (24-7-2024 om 12:56)
prima actie van de politie en bij dit soort advocaten gaat het er alleen maar om hoeveel ze er aan kunnen verdienen .