Reddingsdemonstraties trekken honderden toeschouwers

Toegevoegd: 26-07-2024, 19.08 uur

ZOUTELANDE - Honderden mensen zijn vrijdagavond in Zoutelande getuige geweest van verschillende demonstraties van de hulpdiensten. Die vonden zowel op zee als op het land plaats.

De stichting Zoutelande Actief had samen met onder meer de ambulancedienst, de brandweer, de KNRM, de politie en de strandwacht een programma opgezet waarbij eerst werd getoond hoe drenkelingen werden gered. Daarna werd onder het toeziend oog van het publiek een persoon uit een personenauto geknipt. Dat kon echter niet gebeuren voordat een vervelend persoon door politieagenten was aangehouden. Na de bevrijding ontfermde de ambulancedienst zich over de ‘gewonde’.

Voorafgaand aan de demonstraties konden op de Boulevard voertuigen en materialen worden bekeken. Onder meer de Dierenambulance gaf uitleg over haar werkzaamheden. Demonstraties komen volgens stichtingvoorzitter Marloes de Kraker- Vos voort uit een spontaan idee. "Er zijn wat mensen benaderd en binnen de kortste keren hadden we een team met allemaal enthousiaste vrijwilligers. We organiseerde een vergadering om het idee verder uit te werken en vandaag dus het evenement."

In het verleden toonden de hulpdiensten vaker hun kunnen op en rond de Zoutelandse Boulevard. Dit gebeurde in 1987, 1993 en 2001. De afgelopen twintig jaar vonden geen grote demonstraties meer plaats. Of er een vervolg komt op het evenement van vandaag moet nog blijken. Voor het publiek smaakten de demonstraties in ieder geval naar meer.

Wim (27-7-2024 om 15:30)
Heel indrukwekkend! Wat een enorme kundigheid en professionaliteit bij elkaar! Heel mooi om dit alles zo te mogen zijn. Groot compliment voor alles.