Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Bijna-botsing vliegtuigen bij Midden-Zeeland

Toegevoegd: 22-08-2024, 16.47 uur
De locatie van de bijna-botsing in oktober.
De locatie van de bijna-botsing in oktober.
© Foto: Onderzoeksraad voor Veiligheid
Door: Roland de Jong

ARNEMUIDEN - Op 8 oktober vorig jaar vond nabij vliegveld Midden-Zeeland (EHMZ) in Arnemuiden een bijna-botsing plaats tussen een sleepvliegtuig en een vliegtuig dat wordt gebruikt voor parachutespringen. Dat meldt de Onderzoeksraad voor Veiligheid in haar meest recente Kwartaalrapportage Luchtvaart. Men spreekt van een ‘ernstig incident’.

Het sleepvliegtuig (een Robin DR 400) vertrok op de bewuste oktoberdag even na 13.00 uur voor zijn eerste sleepvlucht met een zweefvliegtuig van die dag. Nadat het zweefvliegtuig was losgekoppeld, werd koers gezet richting het zogenoemde entry point van het circuit. Het andere vliegtuig, een Cessna 208B, had net zijn zevende vlucht gemaakt en daarbij parachutisten gedropt. Ook de piloot van dit toestel wilde koers zetten naar het entry point en meldde zich via de radio. De piloot van de Robin hoorde de melding en gaf aan dat hij zich ten noorden van het entry point bevond.

"Dit laatste bericht werd echter niet ontvangen door de piloot van de Cessna vanwege interferentie op het radiokanaal. Kort hierna kwamen beide vliegtuigen te dicht bij elkaar. De piloot van de Robin hoorde een harde knal en zag daarna de Cessna, komende van achteren, over zich heenvliegen. De piloot van de Cessna verklaarde op het laatste moment het vliegtuig te hebben opgetrokken, maar kon niet voorkomen dat de vliegtuigen dicht bij elkaar kwamen", zo schrijft de Onderzoekrsraad in haar rapport.

Beide vliegtuigen konden zonder verdere problemen doorvliegen en landen op Vliegveld Midden-Zeeland. De Robin liep volgens de raad wel schade op aan de canopy (de overkapping over de cockpit, red.) en de achteruitkijkspiegels. Opmerkelijk detail is dat de beide vliegtuigen waren uitgerust met een waarschuwingssysteem voor naderende vliegtuigen, maar dat deze niet compatible met elkaar waren. "De Cessna was uitgerust met een ADS-B transponder, terwijl de Robin een FLARM-systeem had. Er was daarom geen waarschuwing gegenereerd in beide toestellen", aldus de Onderzoeksraad.

Ander punt dat volgens de raad heeft bijgedragen aan het incident is het feit dat er een snelheidsverschil zat tussen beide toestellen. "Uit de radardata blijkt dat de Cessna ten tijde van het voorval 60 knopen sneller vloog dan de Robin. Dit had een negatieve invloed op de effectiviteit van het ‘see-and-avoid’-principe. Het is hierom van belang dat piloten van snellere toestellen hun snelheid in en nabij het circuit, waar ook langzamer verkeer verwacht kan worden, aanpassen aan het langzaam vliegende verkeer. Door dat te doen creëren zij meer tijd om eventueel uit te wijken voor conflicterend verkeer."

Het onderzoek van de raad is inmiddels afgerond.

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
De Hoge Hoed (22-8-2024 om 17:55)
Mooi geschreven stukje. Eigenlijk is het van den zotte dat er van dat soort anti botsing waarschuwings apparatuur bestaat die niet compatible met elkaar is. Dat zou niet moeten mogen, want dan is het in diverse situaties simpelweg nutteloos zoals hier het geval was. Het systeem werkt als volgt, eerst komt er een signaal en vervolgens wordt er aangegeven of je moet optrekken of dalen. Als je moet dalen, dan krijgt het andere toestel wat op jou afkomt het signaal om te stijgen. Het gebeurt helaas wereldwijd nog te vaak dat er vliegtuigen met elkaar in botsing komen. Vooral in Brazillie waar vliegtuigen met ladingen drugs gewoon hun transponder uitschakelen zodat niemand ziet waar ze vliegen. Dit heeft ook tot diverse fatale botsingen geleid.
Cookie-instellingen beheren