12 Jaar cel geëist vanwege aanval met zwavelzuur

Toegevoegd: 28-08-2024, 18.46 uur
De zuuraanval vond plaats in mei 2022.
© Foto: Remi Mesu

MIDDELBURG - Vanwege brandstichting en het overgieten van een vrouw met zwavelzuur in Burgh-Haamstede is woensdag tegen een 35-jarige man uit het Duitse Lahr een gevangenisstraf van 12 jaar geëist.

De verdachte had het in 2022 gemunt op een inwoonster van Burgh-Haamstede, een vrouw die hij volgens het Openbaar Ministerie (OM) persoonlijk niet kende. Samen met zijn minderjarige stiefdochter ging de man volgens het OM op 22 mei 2022 naar het huis van het slachtoffer. In de tuin gooiden de twee zwavelzuur over het gezicht van de bewoonster. De vrouw raakte zwaargewond en werd naar het ziekenhuis gebracht.

Acht maanden later, op 12 januari 2023, ging de verdachte opnieuw naar de woning van de vrouw. Wederom nam hij zijn stiefdochter mee. "Ze probeerden brand te stichten door een molotovcocktail tegen een slaapkamerraam te gooien. De bewoonster en haar kind waren op dat moment in het pand en kwamen met de schrik vrij, want er brak geen brand uit", aldus het OM vandaag.

De verdachte liet het er niet bij zitten en keerde binnen een week terug, weer met zijn stiefdochter. "Ze gooiden een brandbom naar binnen, waarna een uitslaande brand ontstond", zo vertelt het OM. De benedenverdieping van het huis, waar op dat niemand aanwezig was, werd volledig vernield. Nog diezelfde nacht hield de politie vader en stiefdochter aan tijdens een verkeerscontrole.

De verdachte bekende alle feiten. Volgens hem handelde hij in opdracht van de nieuwe partner van zijn ex-vrouw. Het zou gaan om een ex van het slachtoffer uit Burgh-Haamstede. De verdachte verklaarde bedreigd te zijn met de dood en uit angst dat zijn eigen kinderen en ex-partner in gevaar zouden komen, deed hij wat de opdrachtgever had gevraagd.

Volgens het Openbaar Ministerie bestaan er inderdaad aanwijzingen dat anderen betrokken waren, maar blijkt uit onderzoek niet dat de verdachte onder druk is gezet en gedwongen werd om de feiten te plegen. "Hij heeft er zelf voor gekozen om drie keer zeer ernstige aanslagen te plegen", zei de officier van justitie, die aangaf dat de gepleegde feiten naast de gevolgen voor het slachtoffer ook voor grote angst en verontwaardiging hebben gezorgd in de samenleving.

De verdachte had volgens het OM bovendien tijd om zich te bezinnen. "Maar blijkbaar moest de klus ten koste van alles geklaard worden. Na de zwavelzuuraanval volgde eerst een poging en daarna een voltooide brandstichting. Daarmee heeft de verdachte blijk gegeven van een totaalgebrek aan inlevingsvermogen en gewetenloosheid."

De officier van justitie rekent het de verdachte zwaar aan dat hij zijn stiefdochter meesleepte in zijn criminele handelen. Eerder bepaalde de rechtbank al dat het meisje ook schuld had, maar niet strafbaar was. Ze werd daarom ontslagen van rechtsvervolging.

bram goeree (30-8-2024 om 12:25)
goed dat nu veroordeeld is ,maar wat ik niet snap ik waarom hij niet na de eerste aanval opgepakt en opgesloten is .dat ben ik met Moeder eens .sterkte voor de slachtoffers
Torentijd (29-8-2024 om 19:44)
Toen ik in detentie zat in torentijd liep hij ook rond daar zat er leuk te lachen over zen daaden geloof me als ik zeg dat hij een enorme zware tijd binnen heeft. Al kan het nooit zwaar genoeg zijn voor zulke figuren
Moeder (29-8-2024 om 17:21)
Vreselijk dat deze daders niet al opgepakt en gestraft zijn na hun eerste wandaad. Dan hadden de 2 andere daden voorkomen kunnen worden. Heel veel sterkte voor het slachtoffer en haar dochter gewenst.
Piet (28-8-2024 om 22:37)
Heel schrijnend en blij dat de dader is gepakt. Het zijn gelukkig ongewone situaties maar ben wel benieuwd wat de aanleiding en of betrekking zich afspeelt dat iemand je op deze ongebruikelijke manier blijft benaderen. Sterkte