Politie zoekt identiteit in 1994 aangetroffen onbekende dode vrouw

Toegevoegd: 08-10-2024, 22.27 uur
De overleden vrouw werd in delen aangetroffen.
© Foto: Politie Zeeland-West-Brabant
Door: Eugène Harthoorn

MIDDELBURG – Politieorganisaties uit zes landen zijn vandaag gestart met een zoektocht naar de identiteit van onbekende overleden vrouwen. De meesten zijn op een niet natuurlijke manier om het leven gekomen. Eén van hen is gevonden in Zeeland.

De sleutel tot de identificatie van een onbekende dode ligt volgens de politie vaak bij nabestaanden in het buitenland. Daarom werd in Nederland de campagne Identify Me ontwikkeld. In de eerste editie sloeg de Nederlandse politie de handen ineen met de politie in België en in Duitsland. In samenwerking met INTERPOL werden in mei 2023 22 zaken voorgelegd aan het publiek. Bekende vrouwen uit de deelnemende landen, waaronder actrice Carice van Houten en zangeres S10, vroegen in een campagnevideo om aandacht voor de zaken. Een vrouw die in 1992 vermoord werd gevonden in Antwerpen werd al snel na de lancering van de campagne door haar nabestaanden in Groot-Brittannië aan haar tatoeage herkend.

Vanwege het succes heeft Nederland de regie over Identify Me overgedragen aan INTERPOL en inmiddels is een tweede campagne georganiseerd. Aan de tweede campagne doen naast de drie oorspronkelijke landen ook Italië, Frankrijk en Spanje mee. In totaal, inclusief de 21 onopgeloste zaken van de vorige campagne, leggen deze zes landen nu 46 zaken voor aan het internationale publiek. Nederland heeft twee nieuwe zaken aan de lijst toegevoegd waardoor er nu elf in Nederland gevonden vrouwen op de lijst staan.

Het DNA van alle vrouwen is, wanneer mogelijk, toegevoegd aan de I-Familia database van INTERPOL. In deze unieke internationale database kan het DNA van familieleden van vermiste personen vergeleken worden met het DNA van onbekende overledenen. De deelnemende landen hebben onderling ook informatie uitgewisseld over de deelnemende zaken maar vooralsnog heeft dat nog niet tot matches geleid.

Eén van de onbekende vrouwen is gevonden op woensdagavond 6 juli 1994. Op de desbetreffende dag vond een toerist in het gras vlakbij het toenmalige Zwinmuseum lichaamsdelen. Een dag later werden in een sloot nabij de vindplaats nog meer lichaamsdelen gevonden.

De politie meldt het volgende over deze vrouw: Vermoedelijk is het slachtoffer enkele weken tot maanden voor haar aantreffen overleden. Zij was circa 1,65 – 1,70 meter lang. Haar leeftijd wordt geschat tussen 35 en 47 jaar, waarmee zij vermoedelijk tussen 1947-1959 is geboren. Het slachtoffer had waarschijnlijk een licht tot lichtbruine huidskleur en bruin tot zwart haar, maar kort voor haar overlijden was zij vermoedelijk al grijs wordend. De politie denkt dat zij bruine ogen had.  Het slachtoffer had een verwaarloosd gebit dat echter tot zo'n vijf jaar voor haar dood nog wel professioneel onderhouden lijkt te zijn. Rechtsboven ontbreekt een tand, dit moet waarschijnlijk bij het lachen zichtbaar zijn geweest. Het slachtoffer had Spina Bifida Occulte (gesloten open rug), maar is (vermoedelijk) wel mobiel geweest. Vermoedelijk heeft het slachtoffer een groot deel van haar leven, maar in ieder geval toen zij jongvolwassene was, geleefd in een Oost-Europees land. Ongeveer 5 tot 10 jaar voorafgaand aan haar overlijden is ze van residentie (woon/verblijfplaats) veranderd. Hoogstwaarschijnlijk is ze naar of binnen een Oost-Europees land verhuisd. Mocht zij voor haar dood in een West-Europees land hebben geleefd, dan is dit maar voor een kortere periode voor haar overlijden geweest.