Door: Roland de Jong
HANSWEERT - De kapitein van een zeeschip heeft dinsdag een flinke boete gekregen wegens het lekken van ongeveer 215 liter smeerolie in de Noordzee. De waterpolitie van Hansweert gaf de kapitein van een onder de vlag van Antigua and Barbuda een boete van twaalfduizend euro. Het schip, dat onderweg was van Frankrijk naar Hamburg, merkte op zee op dat er sprake was van een lekkage aan de schroefas. Zodoende week men uit naar Nederland.
De Nederlandse Kustwacht kreeg maandag van de Franse autoriteiten de melding dat het schip naar Nederland onderweg was. Het schip verloor ongeveer vijftien liter smeerolie per uur.
De 47-jarige Russische kapitein was op de hoogte van de lekkage en voer richting Westerschelde om daar in een haven de lekkage te repareren. Door de Kustwacht werd vervolgens de waterpolitie in kennis gesteld. Toen het schip lag afgemeerd bij een scheepswerf in Hansweert ging de politie voor een onderzoek aan boord van het zeeschip. De politie constateerde dat het schip inderdaad smeerolie had gelekt.
In overleg met het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie werd de kapitein een transactievoorstel gedaan van twaalfduizend euro. Hierbij is rekening gehouden met het feit dat de kapitein de lekkage ook zelf gemeld had aan de Franse autoriteiten.
Reageer op dit bericht
Reacties
Nieuwe reactie plaatsen:
Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
Lis (20-8-2008 om 18:12)
Ook mij is dat eens overkomen door een gasolie morsing een fikse boete men is tuk op dit soort zaken het betreft het milieu dat is onze melkkoe
Schedel (20-8-2008 om 17:37)
Tog netjes van Kap dat hij zelf melding maakt maar voor zulk een calamiteit zijn tog duik/las bedrijven gekwalificeerd voor spoedreparatie's? (trouwens het smeervet is tegenwoordig op mileuvriendelijker basis) Die boete verdwijnt uiteraard in staatskas dan waarvoor boete bedoelt is, milieu?
Mark (20-8-2008 om 17:15)
Belachelijk dat deze kapitein een boete krijgt. Hij heeft het probleem ontdekt, gemeld bij de autoriteiten en een noodhaven aangedaan. Waarschijnlijk was dit de eerste haven waar een dok vrij was. Alles volgens de regels, en toch een bekeuring. Daarom ben ik gestopt met varen als kapitein.
Rob (20-8-2008 om 15:55)
Deze kapitein had schroefasproblemen en zocht een haven op om dit te laten verhelpen. Dat is iets anders dan bewust overboord pompen. Ik vind de boete dan ook buitensporig hoog! Het is de vraag of je voor zo'n -aan te tonen-situatie van overmacht uberhaupt wel een boete moet geven. Belachelijk!
Guido (20-8-2008 om 15:49)
Hij moest het wel ergens melden want heel veel verder had hij niet kunnen varen als je per uur 15l. van je smeerolie kwijt bent.
Eerste |
Vorige |
|
1 |
2 |
|
Volgende |
Laatste |