Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
1 file van totaal 2 km

Nieuwe campagne passeerstroken rondwegen

Toegevoegd: 26-02-2009, 07.54 uur
Nieuwe campagne passeerstroken rondwegen
Door: Roland de Jong
MIDDELBURG - Het Regionaal Oorgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) is een nieuwe campagne gestart om meer bekendheid te geven aan de zogeheten landbouwpasseerstroken bij 's-Gravenpolder en Poortvliet.

Sinds gisteren staan er langs de rondwegen van beide plaatsen speciale borden die weggebruikers extra moeten attenderen op de aanwezigheid van de stroken, die in juli 2008 werden aangelegd. Tractors kunnen op die stroken even opzij zodat het 'normale' verkeer beter kan doorstromen. De stroken worden echter nog niet goed genoeg gebruikt en dat was voor het ROVZ aanleiding voor de campagne.

Om meer duidelijkheid te scheppen over het gebruik van de stroken zijn onder meer posters, flyers en borden gemaakt. De nieuwe communicatiemiddelen zijn ontwikkeld naar aanleiding van reacties van weggebruikers en de resultaten van eerste steekproeven en metingen van de provincie Zeeland. Hieruit bleek dat niet iedereen weet hoe de voorrangsregels zijn bij de passeerstroken. De tractoren die op de strook rijden, moeten alle weggebruikers voor laten gaan.

Boodschap voor de overige weggebruikers is onder andere: “rij vlot voorbij als de tractor op de strook rijdt” en “de stroken zijn geen inhaal- of parkeerstroken”. De illustratie op het zogeheten mottobord is ook verbeterd. Het laat nu een illustratie in de rijrichting zien. Dit geeft de situatie duidelijker weer, aldus het ROVZ.

Circa 85 procent van de tractoren gebruikt de stroken om andere weggebruikers te laten passeren, zo blijkt. Van het landbouwverkeer dat de stroken gebruikt, doet 70 procent dit op de juiste manier. Dus vloeiend en veilig voor andere weggebruikers. Er is dus ook een groep die de stroken nog niet goed gebruikt. Bijvoorbeeld door slechts enkele auto’s te laten passeren en niet alle weggebruikers voor te laten gaan. Kortom, veel landbouwverkeer gebruikt de stroken en doet dit goed, maar het moet nog beter.

Stopverbod
Uit reacties van weggebruikers en waarnemingen van de provincie blijkt ook dat automobilisten soms stoppen op de passeerstroken, bijvoorbeeld om te bellen. Landbouwverkeer kan dan geen gebruik maken van de stroken. Daarom is er een stopverbod ingesteld voor de passeerstroken. Dit verbod geldt overigens niet voor landbouwverkeer.

De stroken, die werden ingevoerd toen landbouwverkeer werd toegelaten op de rondwegen, hebben overigens al wel het juiste effect behaald. Er rijdt immers veel minder landbouwverkeer door de kernen. Hoeveel tractoren er op de rondweg rijden, hangt overigens voornamelijk af van het seizoen. Op de rondweg van Poortvliet rijden 15 tot 45 tractoren per dag. Op de rondweg van ’s-Gravenpolder gaat het om 15 en 85 tractoren per dag.

Sinds de toelating van het landbouwverkeer op de rondwegen zijn er geen verkeersongevallen gebeurd, waarbij landbouwvoertuigen betrokken zijn. Bovendien lijkt het landbouwverkeer geen invloed te hebben op de gemiddelde snelheid van het verkeer op de rondweg. De provincie blijft het gebruik van de stroken echter ook de komende tijd nog uitgebreid monitoren.

Zie ook:
- De folder op de website van het ROVZ

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Frank Wijnen (26-2-2009 om 23:00)
De pot moet en zal leeg gaan,wat een blunders maken ze met ons geld,belachelijk dat ambtenaren dit kunnen verzinnen,omscholen die hap, polderwegen zat daar.Besteed het aan goed verlichte en veilige fietspaden in die regio richting s,Heerenhoek,het is levensgevaarlijk op sommige stukken daar.
Zeeuwtje (26-2-2009 om 20:05)
Gevolg? Gevaarlijke situaties (toch inhalen) en een hele hoop irritatie. Kunnen die paar tractoren niet gewoon lekker de polderwegen gebruiken? Dan krijgen de automobilisten hun fijne verbindingsweg richting de kernen weer terug. Pure geldverspilling allemaal; kansloos initiatief.
Zeeuwtje (26-2-2009 om 20:04)
Prima idee natuurlijk, de tractoren uit de kernen weren. Maar er waren al genoeg wegen die rond de kernen leiden, waarom nu een veilige 100 KM weg compleet verbouwen tot 80 KM weg waarbij vaak de tractoren niet eens aan de kant gaan.
DOPJE (26-2-2009 om 19:27)
Ik ben het eens met matthijs je kan verdorie van Tholen helemaal binnendoor naar Stavenisse toe en zelfs verder dus gewoon door die polder heen met die hap en zoals al meer word gezegt SCHOONMAKEN DIE HANDEL VOOR DAT JE DE WEG OPGAAT!!!
Ardrie (26-2-2009 om 19:14)
Het is een mooie oplossing, maar op deze wegen zou een zwaailicht voor de tractor verplicht gesteld moeten worden. Het snelheids verschil is nog altijd te hoog.
Laurens (26-2-2009 om 18:59)
Ondanks de nieuwe borden zal de situatie echt niet verbeteren. Er ontstaan regelmatig levensgevaarlijke situaties. Bestuurders van tractoren kijken niet om als ze de weg weer opsturen. (dat heb ik echt verschillende keren gezien) Kortom : totale flutweg!
Cookie-instellingen beheren