Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
2 files van totaal 4 km

Fors meer doden in Zeeuws verkeer

Toegevoegd: 17-12-2014, 13.34 uur
Door: Roland de Jong

MIDDELBURG - Het Zeeuwse verkeer heeft in 2014 tot en met 15 december het leven geëist van 29 mensen. Dit is een forse stijging ten opzichte van de voorgaande jaren maar er zijn geen duidelijke aanwijsbare oorzaken voor de stijging van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers. Dat zegt het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ).

De ongevallen (ook die met dodelijke afloop) vonden verspreid over de provincie en de verschillende vervoerswijzen plaats. Landelijk is het aantal ernstige verkeersslachtoffers in 2013 gedaald van 19.500 in 2012 naar 18.800 in 2013. Een daling van 3,6%. Op dit moment zijn er (nog) geen Zeeuwse cijfers van ernstige verkeersgewonden bekend.

In 2014 (t/m 15 december) vonden 26 dodelijke ongevallen plaats waarbij 29 mensen om het leven zijn gekomen. Ter vergelijking: in 2013 vonden 16 dodelijke ongevallen plaats waarbij 18 mensen om het leven zijn gekomen. De toename vindt vooral plaats bij personenauto's (van 9 naar 14 dodelijke slachtoffers), motoren (van 0 naar 3 dodelijke slachtoffers) en fietsen (van 4 naar 6 dodelijke slachtoffers).

De meeste ongevallen vinden plaats buiten de bebouwde kom op 60- en 80-km/uur wegen. In 2014 zaten de slachtoffers vooral in de leeftijdsgroepen 30-40 jaar en 50-60 jaar. In 2013 waren dat de leeftijdsgroepen 20-30 jaar en 40-50 jaar. Omdat het om relatief kleine aantallen dodelijke verkeersslachtoffers gaat, kunnen statistische conclusies moeilijk getrokken worden.

Om de oorzaken van de verkeersongevallen duidelijker in beeld te krijgen, onderzoekt het ROVZ komend jaar alle letselongevallen die in 2014 in Zeeland hebben plaatsgevonden. Daarnaast analyseert het ROVZ de fietsongevallen op basis van de gegevens uit het Letsel Informatie Systeem (LIS) van ziekenhuizen. Het ROVZ: "Twee van de drie ziekenhuizen in de provincie Zeeland registreren ongevallen in het LIS. Het ziekenhuis in Zeeuws-Vlaanderen wordt ook benaderd om mee te doen."

Bermongevallen
In 2011 is onderzoek gedaan naar bermongevallen in Zeeland. Daaruit bleek dat te hoge snelheid, afleiding en de inrichting van de weg en de directe omgeving een rol spelen. De wegbeheerders binnen de provincie zijn druk bezig om de wegen zo duurzaam veilig mogelijk in te richten om het aantal bermongevallen te verminderen. Daarnaast start het ROVZ in samenwerking met de politie in 2015 een grote actie tegen afleiding in het verkeer.

Verder werken het ROVZ, politie en wegbeheerders in 2015 nauw samen om het aantal fietsongevallen terug te dringen. Het diepteondezoek naar fietsongevallen onder 50 plussers uit 2014 geeft hier oplossingsrichtingen voor., Onder andere bewustwordingscampagnes op het gebied van het kiezen van een veilige fiets en de juiste beschermingsmiddelen, het veilig gebruik van E-bike en het beperken van afleiding op de fiets.

Zie ook:
- Nieuwsdossier 'Dodelijke ongelukken in Zeeland'

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
w.de vries (17-12-2014 om 17:35)
zeer triest, dit hoge aantal verkeersdoden, met z'n allen zullen we in zeeland voorzichtiger moeten rijden. en onze snelheid moeten afstellen op de weers omstandigheden.
Marcel (17-12-2014 om 16:30)
Houderschapsbelasting (wegenbelasting) omlaag zodat iedereen weer een auto kan betalen met kreukelzone. Elk jaar zie je meer van die koektrommels op de weg, levensgevaarlijk!
marie (17-12-2014 om 16:22)
Ik ben het volledig eens met Cerebrus en ik voeg er nog een ding aan toe. De elektrische fiets, zij beseffen vaak niet welk gevaar ze lopen met hun snelle fietsen. Je denkt er komt een oude dame aan die rijd niet zo hard en ineens is ze daar. En hoeveel mensen gebruiken medicijnen waar je niet mee achter het stuur mag,ik ken er die dat doen.
Cerebrus (17-12-2014 om 14:53)
Geen duidelijke oorzaken? Ik weet er wel een paar. Te dicht op elkaar rijden, veel te hard rijden, met de telefoon pielen in de auto, en een pakkans van vrijwel 0 omdat je nooit politie ziet. Oorzaken genoeg zo?
Matthijs (17-12-2014 om 14:41)
Triest dat er meer doden zijn gevallen. Wat me wel opvalt is dat steeds meer 80 wegen bewust onveiliger worden gemaakt om een verlaging van de maximale snelheid naar 60 goed te praten. Asverschuivingen, obstakels, het visueel smaller laten lijken van de weg en andere onzin maakt het er niet veiliger op.
Cookie-instellingen beheren