Door: Roland de Jong
MIDDELBURG - Verdeeld over 14 handhavingsdagen in zowel Zeeland als Noord-Brabant heeft de politie in de laatste drie maanden van 2021 in totaal 3.511 bekeuringen uitgedeeld waarvan ruim 2.700 voor het niet handsfree bellen en/of het vasthouden van een mobiele telefoon. De politie spreekt van schokkende resultaten.
Vanwege de verkeersveiligheidsrisico's van afleiding in het verkeer ging de controleerde de politie van september tot en met december met behulp van een touringcar. Op locaties waar de inzet van de touringcar niet praktisch of mogelijk was, werd extra gehandhaafd middels een speciale camera's: de MONOcam. De touringcar met waarnemers werd gevolgd door agenten in onopvallende auto’s. Als agenten vanuit de bus een overtreding zagen, namen de collega's in de onopvallende auto's het over en werd de overtreder staande gehouden en bekeurd.
De politie was tijdens de actiedagen niet alleen alert op smartphonegebruik achter het stuur. Als ze tijdens de controles andere verkeersovertredingen zagen - zoals het rijden zonder gordel - werd hier ook tegen opgetreden. Buiten het smartphonegebruik had de politie nog wat zogenaamde ‘bijvangst’. Het ging onder meer om een bestuurder die tijdens het rijden op zijn laptop een brief aan het schrijven was. Ook werden personen gesignaleerd met openstaande gevangenisstraffen van 26 tot 60 dagen.
De agenten namen ook (spook)voertuigen in beslag, bekeurden mensen voor het rijden onder invloed van alcohol en/of drugs en inden nog openstaande boetes. Door overtreders meteen staande te houden hoopt de politie echt door te dringen tot de desbetreffende weggebruiker en diens gedrag direct te beïnvloeden. "Elke staandehouding kan namelijk een potentieel ongeluk voorkomen", zo stelt de politie.
"Helaas heeft het hoge aantal staandehoudingen en bekeuringen weer aangetoond dat het nog steeds nodig om is deze actie uit te voeren. We zien dat nog te veel weggebruikers bezig zijn met allerlei andere zaken dan enkel focus op de weg. Daarom gaat deze actie zeer waarschijnlijk een vervolg krijgen in 2022. We blijven samen bewustwording creëren rondom verkeersveiligheid om die ambitie van NUL verkeersslachtoffers steeds dichterbij te krijgen", aldus de politie.
Reageer op dit bericht
Reacties
Nieuwe reactie plaatsen:
Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
Scheldewater (26-1-2022 om 10:50)
Is het dan niet zinnig dit controle beleid te handhaven of wanneer dat mogelijk is fors uit te breiden?
Lies (26-1-2022 om 10:44)
Beste politie, het is ook schokkend wat je veel op de weg ziet.
Het lijkt wel alsof het allemaal normaal is
cq (26-1-2022 om 10:31)
Zijn de heren geschokt, er wordt wat af geschokt in dit land wel voor mij is dit niet schokkend hoor, je ziet niet anders dan dat ze met hun verdwaasde koppen dat mobieltje of in de hand en/of opschoot hebben liggen het lijkt net of ze slapend achter dat stuur zitten, wel schroef de bekeuring op naar 1000 euro, de volgende keer weer betrapt een maand de bak in!
Ik hoop dat ik het nooit hoef mee te maken, dat ze je de vernieling in rijden door zo'n hufter man/vrouw kan ik dan nog uit mijn auto komen ik weet niet wat ik zou doen maar ik vrees het ergste !
Johan (26-1-2022 om 10:25)
Het verbaast mij niets dat mensen afgeleid zijn tijdens het rijden: De toegestane maximum snelheden worden steeds lager en moderne auto's blijven zelf binnen de wegmarkering en houden zelf afstand. Ook remt een auto tegenwoordig zelf op tijd af wanneer er gevaar voor een aanrijding ontstaat Als bestuurder heb je bijna niets meer te doen en daarnaast is het a.g.v. corona niet zo druk op de wegen. Op deze manier wordt autorijden zo'n saaie bezigheid dat afleiding zoeken een logisch gevolg is.
En wanneer een (jonge) automobilist eens zelf een stevig stukje gaat rijden ontaardt dat in een ongeval omdat de vaardigheden die daarvoor nodig zijn volledig ontbreken. Er is geen gelegenheid meer om die vaardigheden te oefenen en fijn te slijpen.
Gina Heynze (26-1-2022 om 10:25)
Het is heel erg hard nodig. Zoveel mensen dat je tegenkomt op de weg die niet handsfree bellen. Levensgevaarlijk rijgedrag wordt er door veroorzaakt. Ook als je achter iemand rijdt zie je het al snel. Als je claxonneert zijn ze verontwaardigd maar hé mensen...Jullie gedrag kan direct gevolg hebben voor mij. Als jullie zelf met jullie vel aan de voorruit willen hangen...SOIT...Maar ik niet hoor.
Wielrennert (26-1-2022 om 10:14)
Aanpakken die ongehoorzame gasten.
Eerste |
Vorige |
|
1 |
2 |
3 |
|
Volgende |
Laatste |