Door: Eugène Harthoorn
MIDDELBURG – De Verkeersveiligheidscoalitie roept de overheid op om te investeren in meer handhaving en een veilige infrastructuur. Dit omdat er in 2022 745 verkeersdoden vielen in Nederland
De Verkeersveiligheidscoalitie roept het nieuwe kabinet met klem op om te investeren in meer handhaving en een veilige infrastructuur. Zonder die maatregelen wordt de doelstelling om het aantal slachtoffers fors terug te dringen niet gehaald, aldus de ANWB. Dit kan door te investeren in de veiligheid van fietsers en de handhavingscapaciteit te vergrote om onveilig verkeersgedrag terug te dringen.
Uit het rapport Kiezen of delen van SWOV (het instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) blijkt dat een verdubbeling van de handhaving en een veilige fietsinfrastructuur zorgen voor aanzienlijk minder doden en gewonden.
Een aantal punten die de Verkeersveiligheidscoalitie indient is het investeren in een veilige fietsinfrastructuur en het stimuleren tot het dragen van een helm. Ook het stimuleren om 30 km/uur te rijden binnen een bebouwde kom. Daarnaast roepen ze op tot het verbieden van het opvoeren van e-bikes en vergelijkbare voertuigen. Ook vindt de coalitie dat er een vergroting moet plaatsvinden in de politiecapaciteit met de bijbehorende taken.
In 2022 vielen landelijk 745 verkeersdoden. Volgens de ANWB is dit het hoogste aantal in 15 jaar. Hiervan zijn met name fietsers vaak het slachtoffer (290). Maar ook onder de automobilisten is er een stijging (221). In provincie Zeeland raakten in 2022 30 mensen meer zwaargewond dan in 2021. Het aantal matig gewonden is het zelfde gebleven, aldus SWOV.
Reageer op dit bericht
Reacties
Nieuwe reactie plaatsen:
Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
R (13-12-2023 om 19:07)
Hufters in t verkeer blijven n probleem.snelheid of niet.ik ga bewust op andere tijden rijden om al die jakkerende bumperklevende bedrijfsautos te vermijden.t is t mij niet waard maar als ze om n paal hangen of op zn kop in de sloot ik stop niet om hulp te verlenen.
Peter (13-12-2023 om 16:42)
Weer zo`n prachtige propaganda van de overheid en organisaties als ANWB en VVN etc. Lees het dossier. Met name elektrische fietsers waren betrokken. Jee toch, hoe kan dat nou? Veel eenzijdige ongevallen. Oeps. En dus willen ze meer handhaving voor de automobilist? Logica van een grassprietje. Dat kan ook niet nadenken. Ik ben niet tegen handhaving, maar als mijn buurman morgen in zijn vinger snijd met een keukenmesje tijdens het aardappelschillen, dan gaan we toch ook niet zeggen dus alle groente is gevaarlijk om te schillen. Dus gaan we mandarijnen verbieden. Net zo logisch.
Michel (13-12-2023 om 16:28)
@Thijs, ik liep vanmorgen te wandelen (voor alle duidelijkheid aan jou) uiteraard op het trottoir.
Stak er mij een snot aap voorbij met zijn handen niet aan het stuur, maar wel aan zijn telefoon
En ja, hij reed ook nog op een elektrische fiets. Dus als die snot aap op dat moment een ongeluk had gekregen , was dit de schuld van die elektrische rotzooi. Ik dacht van niet. En als je zo fiets gebruikt zoals het hoort, is er niets aan de hand.
Emergo (13-12-2023 om 15:19)
@Thijs De verkeerscoalitie staat in de realiteit van 745 doden en ca 8300 ernstig gewonden. De oplossing zit niet in het citeren van een geval waarbij iemand met een snelheid, niet, een ander aanrijdt etc. en de stelling dat de meeste ongevallen met fietsen echt aan de fietser ligt is ook een slag in de lucht. Ik zie liever dat de SWOV naar oplossingen zoekt dan te luisteren naar de onderbuikgevoelens van een willekeurige verkeersdeelnemer.
Loes (13-12-2023 om 15:13)
Dit was allang hard nodig.
Jordi (13-12-2023 om 13:02)
Thijs, deels eens behalve die 30km...wilt idd niet zeggen dat er dan geen ongelukken gebeuren maar de impact wb schade en/of verwondingen is vaak wel minder natuurlijk.
Dat men meer moet handhaven ben ik het volledig mee eens. Elke dag weer zie ik vnl kinderen met hun mobiel vastgeplakt aan hun hand fietsen. Of een klein kind wordt op een fiets zonder licht naar school gestuurd...wat voor ouders zijn dat? Wsl te druk met hun mobieltje.
Eerste |
Vorige |
|
1 |
2 |
|
Volgende |
Laatste |