Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
1 file van totaal 2 km

Onderzoek naar ernstige bermongevallen van start

Toegevoegd: 02-03-2009, 11.50 uur
Door: Laurens Jobse
MIDDELBURG - Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) is een onderzoek gestart om te achterhalen waarom weggebruikers in de berm raken. Het rapport verschijnt in de loop van 2011.

Op 1 maart 2009 is het ROVZ in samenwerking met andere instanties het onderzoek gestart. Bij het onderzoek worden de ongevalgegevens van de politie gebruikt. Daarnaast worden door de Stichting Maatschappelijk Werk Oosterschelderegio (SMWO) interviews gehouden met slachtoffers, getuigen en nabestaanden. Hiermee wordt geprobeerd het ongeval goed in beeld te kunnen brengen.



Ongeveer 30% van de ongevallen in Zeeland betreffen éénzijdige ongevallen. Regelmatig raakt de weggebruiker in de berm. Het doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in de factoren en omstandigheden die van invloed zijn op het ontstaan en de afloop van bermongevallen. Zo kunnen maatregelen worden geselecteerd waarmee vergelijkbare ongevallen in de toekomst kunnen worden voorkomen of waarmee de letselernst van deze ongevallen kan worden teruggedrongen.

Nadat alle gegevens over een ongeval zijn verzameld, worden de geanonimiseerde gegevens in combinatie bestudeerd en wordt een beschrijving gemaakt van het ongevalsproces. Vervolgens moet een overkoepelende analyse inzicht geven in de voorkomende ongevalspatronen (of scenario's) en maatregelen die deze patronen kunnen doorbreken.

Het onderzoek vindt plaats van 1 maart 2009 tot en met 31 december 2010. In deze periode worden circa 90 ongevallen bestudeerd. De rapportage verschijnt in de loop van 2011.

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
E (2-3-2009 om 19:23)
Als je nou slim bent raak je niet in paniek als je in de berm raakt. Gewoon meteen de koppeling intrappen en Rustig eruit sturen. Vooral niet remmen of gas geven. Veel mensen weten dit niet. Dit zouden ze ook op de rijlessen moeten doen, want het kan zeker levens redden.
Job (2-3-2009 om 18:10)
Niks duur onderzoek , de reden is simpel : teveel afleiding onderweg door GSM,s , muziek , passagiers , neuspeuteren , dieren/kinderen in de auto enz als je een auto bestuurt moet je alleen maar daarmee bezig zijn en dan is het al gevaarlijk genoeg.
Early driver (2-3-2009 om 17:56)
Deel 1 Deze strepen zijn bijna niet meer te zien omdat hier veel over gereden word. Bij donker en slechtweer weet je niet eens meer waar de weg ligt. Als iemand voorbeelden wilt... ik heb er wel een paar.
Early driver (2-3-2009 om 17:56)
Deel 2 Sinds een paar jaar hebben ze de 60 km wegen uitgevonden. Dit houd in, reflector paaltjes, midden en zijstreep weghalen en vervolgens twee onderbroken strepen een halve meter van de zijkant spuiten.
Vonck (2-3-2009 om 17:13)
Iedereen loopt meteen weer over boeren en slechte wegen te mekkeren. Misschien is het beter dat je eerst eens naar je eigen weggedrag kijkt. Tuurlijk zijn er berm ongevallen waar je zelf niets aan kunt doen. Maar hoe vaak raakt iemand in de berm door onoplettendheid of iets dergelijks.. veel vaker.
Johan Visser (2-3-2009 om 15:53)
Als deze wijsneuzen van het ROVZ nu eens wat meer kilometers met de auto zouden maken (zelf rij ik al 20 jaar meer dan 80.000 p jaar) heb al die onderzoeken niet nodig, nuchter verstand doet de rest. Veel zaken zijn gewoon slecht en blijven liggen en andere aanpassingen zijn gewoonweg overdreven.
Cookie-instellingen beheren