Door: Laurens Jobse
MIDDELBURG - Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) is een onderzoek gestart om te achterhalen waarom weggebruikers in de berm raken. Het rapport verschijnt in de loop van 2011. Op 1 maart 2009 is het ROVZ in samenwerking met andere instanties het onderzoek gestart. Bij het onderzoek worden de ongevalgegevens van de politie gebruikt. Daarnaast worden door de Stichting Maatschappelijk Werk Oosterschelderegio (SMWO) interviews gehouden met slachtoffers, getuigen en nabestaanden. Hiermee wordt geprobeerd het ongeval goed in beeld te kunnen brengen.
Ongeveer 30% van de ongevallen in Zeeland betreffen éénzijdige ongevallen. Regelmatig raakt de weggebruiker in de berm. Het doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in de factoren en omstandigheden die van invloed zijn op het ontstaan en de afloop van bermongevallen. Zo kunnen maatregelen worden geselecteerd waarmee vergelijkbare ongevallen in de toekomst kunnen worden voorkomen of waarmee de letselernst van deze ongevallen kan worden teruggedrongen.
Nadat alle gegevens over een ongeval zijn verzameld, worden de geanonimiseerde gegevens in combinatie bestudeerd en wordt een beschrijving gemaakt van het ongevalsproces. Vervolgens moet een overkoepelende analyse inzicht geven in de voorkomende ongevalspatronen (of scenario's) en maatregelen die deze patronen kunnen doorbreken.
Het onderzoek vindt plaats van 1 maart 2009 tot en met 31 december 2010. In deze periode worden circa 90 ongevallen bestudeerd. De rapportage verschijnt in de loop van 2011.
Reageer op dit bericht
Reacties
Nieuwe reactie plaatsen:
Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
W.d.p (2-3-2009 om 15:42)
Het zou ook zo kunnen zijn dat het gebruik van mobiel bellen {dus niet handsfree] een oorzaak van in de berm geraken
Snelheid kan je doden (2-3-2009 om 15:41)
Speculatie her en der. In mijn visie is het normaal als het smaller wordt of als men het niet zo goed kan zien. gewoon iets gas terug. Dan gebeuren er veel minder ongelukken. Mensen willen weer allerlei redenen zoeken hoe het misgaat. Het gaat mis bij de verantwoordelijkheid van de bestuurder.
Een boerin (2-3-2009 om 15:35)
Wat hebben de boeren er weer mee te maken, het is altijd makkelijk de schuld op een ander af te schuiven. sommige bestuurders hebben het aan hun zelf te danken dat ze in de berm raken en een ongeluk krijgen met de rijstijl van tegenwoordig.
Lien (2-3-2009 om 13:05)
Als de boeren hun trekkers wat verder van een bocht af zetten in de polders en ze rijden allemaal gewoon. dat zou al een klein stukje schelen.
Mark (2-3-2009 om 12:40)
Volgens mij kunnen we een deel van de ongevallen wijten aan de belijning. Vroeger stonden deze in het midden van de weg. nu is er iemand die heeft bedacht dit aan de zijkant te doen. Bij hevige regenval of mist is het niet te zien, zeker niet als je niet bekend bent met de weg.
Fred (2-3-2009 om 12:34)
Omdat de wegen zo smal zijn. in duitsland bv. zijn de rijbanen smal, maar zit er een redelijke brede strook naast de baan. hier in nederland rijd je al bijna in de berm. daarnaast kunnen mensen niet omgaan met een schuiver in de berm.
Eerste |
Vorige |
|
1 |
2 |
3 |
|
Volgende |
Laatste |